Sunday, August 12, 2018

Balak Serambi Mekah

Madu tualang power! Click here



Isu utama di sini ialah tanah yg dikerjakan orang asli sejak turun temurun.

Kedua, laba untung terpijak hasil pembalakan dari tanah tersebut.

Ketiganya, peluang pertanian di atas tanah itu.

Semasa zaman Mursyidul Am Nik Aziz, kerajaan negeri Kelantan tak ada masalah dgn org asli.

Cuma skrg di bawah kerajaan negeri yg baru, MB baru, EXCO baru & Mursyidul Am pun baru, maka bermulalah pertembungan dgn org asli.

Zaman Mursyidul Am Nik Aziz, hutang dgn kerajaan pusat berjaya dikurangkan & ustaz2 YIK sentiasa senyum gaji masyuk on time.

Zaman Mursyidul Am Hashim Jasin & kabinet Mat Yaakob telah  menampakkan perkara berbeza, hutang dgn pusat makin menimbun & ustaz2 YIK pula merasakan banyak perkara yg tak lawas.

Ada yg tersumbat & terkacip.

Kahkahkah!
Kahkahkah!

Puncanya?

Tak reti mentadbir & tak reti mencari duit.

Dulu ada projek karbon kredit jual oksigen utan Kelantan hapa ntah. Kahkahkah! Kahkahkah!

Dah tak tau apa jadi dgn oksigen Kelantan. Kahkahkah! Kahkahkah!

Kemudian nak tanam pokok eucalyptus. Kahkahkah! Kahkahkah!

Dah tak tahulah bontot sapa dah kena duri eucalyptus. Kahkahkah! Kahkahkah!

Jadi, kalau dah sorong tarik semua tak sedap, tak menjadi, tak ada hasil, jalan mudah ialah perogolan sistematik hutan2 Kelantan.

Pandai2 lah orang asli cari tanah lain.

Begitulah sistematik juga berkurangnya kawasan tadahan hujan yg akan menyebabkan banjir.

Biar lantaklah orang asli kena banjir. Walau pun depa  tak ada Hilux, Audi, Vellfire, Porsche & Range Rover, tapi depa pandai berenang.

Kahkahkah!

Ini tanah Melayu punya! Idop Melayu!

Balak Kelantan istimewa, balak Serambi Mekah.

Kahkahkah!
Kahkahkah!



14 comments:

  1. Bhai LL...

    Ini senua Dewata Raya yang punya... hahaha

    ReplyDelete
  2. Tokey balak, tokey musang king bagi ribuan hektar. Orang asli bagi belasan hektar. Inilah contoh terbaik keadilan dalam islam pas.

    ReplyDelete
  3. Keturunan org asli dah duduk dlm hutan gua musang lebih 2000 tahun sebelum parameswara datang ke melaka. Tiba2 tokey balak dan tokey musang king pulak yg dapat kaut hasil.

    ReplyDelete
  4. Eloknya halau walaun2 dan walauntit tu duduk dlm hutan cari makan kat situ. Mungkin lepas tu baru mereka boleh guna otak sikit.

    ReplyDelete
  5. Orang asli tak perlu duit balak untuk buat banglo anak2 atau beli range rover. Sebab tu kejaan serambi kahakkkk ptuiiii tak bagi tanah adat.

    ReplyDelete
  6. Ini lah hasil kursus beniaga secara islam kat krabi 2 tahun lepas yg diungguli Nik Ama dulu.......dah jadi haram jadah negeri serambi alab saudi ni.....

    ReplyDelete
  7. pas....pas,pemimpinnya tahu silap orng,terutama ph,baru2 ni taki kata kat parlimen ph ditaja oleh iris!!tup..tup..gambar pemimpin2 lobai berada bersama pemimpin iris..
    pastu ada komen dari walaunta tentang 100hari ph!,tapi bila kita tenguk manefesto pas kelantan HAPRAK ,dahlah tak tukar rumah,tetapi bau hancingnya sama.

    ReplyDelete
  8. Mintak2 kau ni jngn jdi gila sudah lah libanglibu

    ReplyDelete
  9. 12.23 tu walaun kot LL... kahkahkah gang pasu yg tak tertolong dah...

    ReplyDelete
  10. dalam2 nyk cara utk cari income knp mesti pembalakan yg ditumpu???
    takde benda lain kah di Kelantan???

    ReplyDelete
  11. Baru perasan... skg tuang presiden jarang bagi ucapan atau ulasan. Agaknya majlis syura dah perasan...setiap kali tuang presiden berkata2 di media.. kesannya parti pas sendiri.. baru perasan parti pas rupanya...

    ReplyDelete
  12. Murabbi mik aziz nik mat. Moga di cucuri rahmat rindu sifu satu dlm seribu..
    hadawa hadawa .. Maka tidak berguna lagi bagi mereka syafaat dari orang-orang yang memberikan syafaat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. main syafaat syafaat ler pulak..
      cermin diri sendiri duluu doo..

      Delete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.