Monday, January 29, 2018

Duit Hangpa Mau, Babi Hangpa

Madu tualang power! Click here


Berita dari portal Malaysian Insight ini tidak perlu dibaca habis. Cukup dibaca tajuk besarnya saja.

Tajuk besarnya sudah cukup utk memberitahu bahawa kerajaan negeri Kelantan tak berduit.

Ianya juga mendedahkan kerajaan negeri Kelantan sudahlah tak berduit, nak mencari duit pun tak reti.

Orang tak berduit akan meminta-minta.

Dol, org tak berduit amat senang dicucuk hidung, diheret & ditambat di mana-mana padang pun.

Berita ini secara tak langsung memberitahu apalanchaw kepala bana apa pergi jelajah Indonesia, China, Jepun, Korea, Turki, dengan segala bala rombongan menarik pelabur luar tapi hampas satu sen tak ada pulangan untung?

Pergi jelajah satu dunia kemudian seru nama Najib depan gua. Kaplavuto apa?

Maknanya, kalau pusat tak huloq, tak bergajilah kakitangan kerajaan negeri?

Habis tu, segala ADUN lebai/tak Lebai, elaun & gaji berbelas berpuluh ribu, banglo melaut-laut, apa kerjanya?

Ale uto.

Kahkahkah!
kahkahkah!

Teringat aku kpd satu arwah pakcik di Hulu Kelang tempat aku membujang dulu.

Arwah ni ada 2 anak bujang tapi duit tak pernah cukup, asyik mintak orang tua.

Kadang2 satu flet boleh dgr dia memaki-hamun anak2nya,

"Buat kerja pemalaih, duit hangpa maw. Babi hangpa"

Kahkahkah!
Kahkahkah!

21 comments:

  1. Kasi la cas berpesta kejap kat kelantan.. Next pru kompom lah kelantan jatuh pada bn atau ph...sian paklebai2 nt xdpt projek balak.. Kaai balak kat bini baru jelar..kahkahkah

    ReplyDelete
  2. Tak baik memperlekehkan orang lain...entah2 orang kamu perlekeh itu lebih baik darpada kamu disisi Allah...jangan perasan beria2 sangat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Munafik mcm tu lah tuan

      Delete
    2. apa yang baiknya kalau dah membiarkan rakyat keperitan susah nak cari makan tapi geng2 taik perasan zuhud ni hidup mewah melayan nafsu perut dan bawah perut...kawe ore kelantan...kawe tau segalo-galo...sedihnya bila alm tokguru pergi...begini jadinya...maafkan kawe tokguru...kali ni kawe nak ajar puok2 nafsu besar ni...Allahuakbarrrrr...

      Delete
    3. Sapa munafik ni tuan?
      Kahkahkah!
      Kahkahkah!

      Delete
    4. Tuan Libang Libu, begitulah selalunya orang yang bangkrap berhujah. Apabila orang tegur, mulalah mereka berlagak suci. Sebahagian mereka ni tak kira pemimpin bersongkok, tak kira pemimpin berkopiah/berserban tak pernah nak ambil pengajaran teguran orang bawah macam kita. Memang mereka tu KEPALA BATU. Nama Allah dijaja untuk tutup kelemahan. Memang bangsat orang macam ni.

      Delete
    5. Jgn jual nama Allah tuan..time membabikan org tuan x igt allah yea..sama mcm kes peruntukan selangor pas bising2 rupanya kat kelantan halal pulak potong peruntukan husam ya..ni la olamak sesat..tang dia semua halal tang org lain semua haram..puikkk.pundek punya ulamak...

      Delete
  3. ha..ha..haha...lobai al-fulussss..

    ReplyDelete
  4. so penyokong pas klantan kena tolak pasno.

    kena sokong ph.

    mo1 perlu pi kursus lagi mengenai tatanegara. supaya tau membezakan kerajaan dan parti.

    siapapun yg jadi kerajaan wajib beri gaji kpd kakitangan.

    kenyataan mo1 ini blh juga diguna kerajaan negeri PH. kerajaan Selangor dn penang pun blh guna hujah yg sama pd kakitangan.

    anyway pas kena jawablah kenyataan mo1 tu.. kawan baik kan

    ReplyDelete
  5. Bio la kelate hok pas punya..jange dikaco hok pas punyo isle punyo..hok bukang pas sumo hare...hahahahahahaha hareyyyy botul pas..

    ReplyDelete
  6. Ambo ghase mukalu bui Nik Amar jadi MB mungkin ada perubahe....die tu gelige otaknya...kate-kate hikmak die ibarak mutiare....

    Punya la banyak balak ditebang, nak bayo gaji penjawat awam pun tak cukup..... bagi orang lain merintah pulak la....

    ReplyDelete
  7. ...biasa la tu, tanda² awal akan jatuhnya sebuah kerajaan.

    ReplyDelete
  8. Ada hati hj hadi nak jd pm pula tu? Jahane negaro

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi pun tak mau jadi PM.
      Walaon yg beriya-iya mengangkat ponggong Hadi.
      Kahkahkah!

      Delete
  9. Teman ghase elok kasi matmaslan ler pulak jage kelantan.. Bulih rakyak kelantan guling2 gelak tiap hari..ilang masalah deme seketike..

    ReplyDelete
  10. Dol, kalau puak2 PAS dah tak reti nak perintah Kelate, bagi aje kat Khalid Ibrahim bertanding kat Kelate dan jadi MB lepas tu.
    kahkahkah!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik kasi ibrahim ali jeler.kahkahkah

      Delete
  11. Menurut pirasat aku ler next mb kelantan adalah mustapa mohamed...kalau x pun tengku razaliegh...tp kalau keajaiban berlaku mungkin husam.. Tp yg pasti pas xmungkin menang lg..babai pas..ready masuk syurga jele jmpa bidadari

    ReplyDelete
  12. May kekalkan PAS juga ke di Kelantan? Semuanya rasa tak bagus. Sampah pun banyak dan Tak melambangkan slogan berkait Islam. Bagi hok lain pulaklah...

    ReplyDelete
  13. May kekalkan PAS juga ke di Kelantan? Semuanya rasa tak bagus. Sampah pun banyak dan Tak melambangkan slogan berkait Islam. Bagi hok lain pulaklah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampah tu kat negeri mane2 pun byk mslh smph.tp yg mslh nye slogan dilaungkan islam islam islam tp siap rompak balak,negeri kotor,miskin(bak kata nik amar sengaja lambatkan pembangunan),isu tunggakan yik, pastu nk rampas wisma tok guru pulak cara kotor, belum citer kene tipu dgn ecobit lg dan mcm2 isu memalukan... Islam jd hina dek kerana perangai walaunlebai2 pas nih...xda pas pun islam tetap wujud la..

      Delete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.