Wednesday, January 24, 2018

Cukup Haul 5 Tahun, Cikgu Masih Nak Pangkah HAMNO?

Madu tualang power! Click here


Umat Cina ada Dong Zong yg mewakili suara mereka dalam hal-ehwal pendidikan.

Dong Zong berduit dipayung tokan-tokan besar mereka & suara mereka didengari.

Kementerian Pendidikan pun kadang2 malu-malu siput babi dgn Dong Zong.

Kahkahkah!

Umat Melayu ada suara jenis apa dalam hal-ehwal pendidikan? Semuanya kita serah bulat-bulat kpd Kementerian Pendidikan.

Itu sebabnya bila cikgu kena lempang, kena taji dgn budak, kena ugut, tak ada sapa ambik pot.

Masing2 jaga gaji ribu-riban tiap bulan.

Hari Sabtu kena kerja, kerja perkeranian kena buat, jadi drebar budak, kerja mengajar makin bertambah, itu pun masih tak nampak jalan keluar untuk bersuara.

Guru-guru Melayu memang telah dibonsaikan dgn jayanya oleh Kementerian Pendidikan.

Pergi sekolah awal pagi, lewat petang sampai rumah, cukup haul 5 tahun pangkah HAMNO.

Kahkahkah!

Memang hak umat Cina bersuara menuntut sekolah baru, sebab puak depa yg paling byk membayar cukai.

Umat Melayu lebih suka menuntut masjid baru, masjid mahal, peruntukkan elaun imam siak bilal & karpet tebal2.

Kemudian kontrak buat masjid mahal2 ni dibaginya kpd org kuat HAMNO, kemudian org kuat HAMNO pun bagi kpd tokan Cina, kemudian tokan Cina buat untung kaw-kaw, kemudian dia pun derma kpd Dong Zong.

Nampak? Kahkahkah!
Kahkahkah!

Kemudian lu umat Melayu siang malam pagi petang berzikir berzakar menyalahkan umat Cina.

Umat Melayu tak reti bersuara, tak ada kabel kuat utk bersuara & memang malas bersuara pun.

Kahkahkah!

Nak harapkan NUTP bersuara? Baik boss dia kemam sireh, tangan seluk kocek main-main batu 2 bijik.

6 comments:

  1. Tipu lah.mana sudah keje cikgu. Pukui 3 dah balik rumah.sabtu ahad rilex dtg sekolah pun buat syarat tunjuk muka buat keje sikit2.time cuti sekolah lagi lah rilex sebulan tu.gaji pulak besor..ajer pundek.cer bandingkan dgn kerojer swasta 12jam keje teruk berkejar-kejar output pengeluaran,bertungkus lumus tu pun sentiasa kena marah maki, xda masa keje rilex2, bila susah payah keje tgk gaji plak alahai buat bayar sewa rumah dh tinggal separuh..blum bayar gst lg.cilakak pm bibir merah nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa..sapa suruh blajaq main2 dulu..slalu ponteng skolah..org cuti pnjang hang marah..dengki amat la tu..gaji cikgu besaq,hang x puehati..dpt la keje kuli..tu pun x puehati gak..nasib ko la labu..

      Delete
  2. Kah kah kah kah...gurumelayu sepatutnya buat BANG GGANG....persatuan yg akan bela nasib mereka

    ReplyDelete
  3. Bhai LL...

    Dah... Dah... tak payah nak bising... Baik jadi Ostad atau lebai.... setiap kali ngajor orang kampung belanja makan minum... tumbang ayam itek... tumbang kambing lembu kerobo....

    Kerap ngajor kat Surau ke Semejid ker.... nanti ader mak bapak yang kenenkan anak pompuan dier ngan Ostad atau lebai....

    Dapat lak memantat.... Bini boleh sampai empat.... Boring kalu boleh buang sorang amik yang baru... yang ketat yang melekat... orang kampung tetap hormat Ostad dan Lebai...

    Lebih baik jadi Ostad/Lebat... sebab boleh dapat duit dan burit...

    Hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bak kate member teman..budu sedap x.. Teman ckp xtau ler xpnh mkn.. Budu ler paling sedap.nak tau ape tu budu...Burit+Duit..khakhakhakha

      Delete
    2. Bhai Anon...

      Hahaha... baru gua tau makna BUDU.... hahaha

      Delete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.