Thursday, May 18, 2017

Sindrom Kurang Gula, Nasi Dagang & Mat Over

Madu tualang power! Click here

Image result for pour some sugar on me

Gula ialah salah satu bahan asas yg diperlukan tubuh badan kita.

Pengambilan gula dilakukan dgn menyudu gula secara terus ke dalam tembolok, melalui minuman dan pemakanan.

Keperluan gula utk seorang dewasa hanyalah satu sudu teh sehari shj.

Arwah atuk aku kuat minum manis sehinggakan separuh gelas tehnya dipenuhi susu pekat. Tapi dia tukang rumah yg berkerja keras, setiap kalori susu pekat manis itu digunakan sepenuhnya. Sehingga akhir hayatnya beliau bebas dari kencing manis, darah tinggi atau sakit jantung.

Tapi Dol, kalau lu kerja opis 9-5 buat tabiat macam tu, cepat lu meninggal.

Kahkahkah!

Budak2 telebih gula2 boleh menyebabkan mereka berkelakuan hyper-active. Kurang gula boleh menyebabkan kemurungan/depression. Manakala berlebihan gula menggemukkan, contohnya bini Lebai Wasatiyah.

Kahkahkah!

Kajian saintifik juga telah mendapati kekurangan gula boleh menyebabkan sistem tubuh badan tidak dapat berfungsi dgn baik.

Suatu ketika dahulu sebuah penjara di England dgn pengawasan ahli perubatan telah menjalan kajian terhadap sekelompok banduan, yg mana diet yg diberikan kpd mereka dalam satu tempoh tertentu tidak mengandungi gula.

Hasilnya menggembirakan. Semuanya jadi macam orang gila. Kahkahkah!

Juga tahanan-tahanan di Guantanamo Bay tidak diberikan gula utk melemahkan semangat dan seterusnya banyak maklumat dgn mudah dapat diperolehi dari mereka.

Kita di Msia bumi bertuah, gula masih mudah diperolehi. Harga gula kita masih terendah di rantau Asean. Jauh lebih murah Belanda. Murah ya amat kalau dibandingkan dgn Zimbabwe yg mana rakyatnya terpaksa menggigit batang tebu kalau nak merasa manis.

Kahkahkah!

Kita harus berterima kasih kpd FGV kerana telah mengambil monopoli gula dari Robert Kuok. Tak kisahlah kalau dulu harga gula cuma RM1-00 sekilo, kemudian mencanak RM1-50. Mencanak lagi sehingga RM2-95 sekarang dan ada ura-ura nak naik lagi harga sebanyak 0-30 menjelang Ramadhan ini.

Apa ada hal. Msia masih aman. Kahkahkah!

Masyarakat kita pengguna gula yg tegar. Bubuh la harga tinggi mana pun, kita tetap beli.

Cuma jangan kurang gula. Pantang.

Kalau kurang gula dalam nasi dagangnya, tu yg jadi macam Mat Over. Kahkahkah!

Mat Over ni mungkin budget ciput dan berjimat cermat. Pandai-pandai kurangkan gula. Sekarang dah jadi tak berapa betul menampor orang sana sini. Kahkahkah!

Nasib baik yg ditampornya Si Teo. kalau ditampornya Si Najib? Lagi haru.

Kalau ditampornya pulak Tua Guru HaHa?? Dah la kawan tu baru keluar ICU.

Kahkahkah!

Sindrom kurang madu tualang
Sapa2 yg takut terkena sindrom kurang madu tualang, sila klik gambar botol di sebelah kanan >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 
Malam ni malam Jumaat. Cuma buat la persiapan utk malam Jumaat minggu depan. Kan?
Kahkahkah!