Sunday, November 19, 2017

Brunei Rugi Besar

Madu tualang power! Click here

Ramai yg tak tahu, disebalik kemewahan & kemakmuran yg dikecapi rakyat Brunei sekarang ini, rupa-rupanya mereka sedang rugi besar.

Mereka rugi ya amat besar kerana tidak menyertai Persekutuan Tanah Melayu dulu.

Sekarang mereka cemburu ya amat terhadap kemudah2an yg dinikmati rakyat Msia seperti:

1. Kemudahan dalam bentuk Brunei bukan saja akan di kenakan cukai utk hasil minyak, malah 95% hasil minyak akan pergi ke Pusat. Tinggal 5% untuk Brunei. Kahkahkah!
2. Pendapatan rakyat Brunei mungkin akan sama dengan Sarawak iaitu RM30,000 berbanding dengan sekarang RM62,000 (USD 20,000), adil dan saksama.
3. Rakyat Brunei akan membeli minyak dengan harga yang lebih mahal dari sekarang iaitu RM1.90 seliter utk RON95 berbanding sekarang RM0.90 (B$0.36) Kahkahkah!
4. Rakyat Brunei yang hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan terpaksa meminjam dari PTPTN dan dikenakan Riba. 

Kahkahkah!
Kahkahkah!
5. Sindrom ramai orang luar Brunei yang memegang jawatan tinggi dengan gaji mahal di sektor Minyak dan Gas akan berlaku tanpa ada apa-apa bunyi bantahan dari pemimpin tempatan Brunei. Rakyat Brunei akan di beri jawatan peringkat rendah dgn gaji yang rendah juga.
6. Harga kereta import akan mahal dan rakyat Brunei akan ramai yang terpaksa beli Proton dan Perodua.
7. Jalan antara bandar di Brunei akan menjadi jalan satu lorong untuk sehala yang berombak2 dan berlubang. Dan kebanyakan di tampal pelbagai kali hingga rupanya macam kek lapis Sarawak.

KAHKAHKAH! KAHKAHKAH!
KAHKAHKAH! 
https://suaramedia.org/patutlah-dulu-negara-brunei-tolak-tak-nak-masuk-malaysia-akhirnya-terbongkar-juga-sebab-sebabnya/

17 comments:

  1. Pasal apa hang lupa satu benda yg org brunei sgt jeles kat org malaysia : GST! kah kah kah

    ReplyDelete
  2. Cakap banyak, haramjadah, kepala bapak kau kata Najid. Kah kah kah.

    ReplyDelete
  3. Oittt kau lupe, rakyat Brunei cemburu sbb diorang tak beban mak badak kah kah kah

    ReplyDelete
  4. Jalan Malaysia berlubang dan bertampal mengalahkan tampalan baju orang termiskin di Malaysia.

    ReplyDelete
  5. org brunei cemburu sbb mereka x da pm kepalabapak haramjadah berekor cam kat malay'sia yg pandai gelapkan rm negara.

    ReplyDelete
  6. Rugi rakyat Brunei.. susah dapat bekalan PIL KUDA...

    ReplyDelete
  7. Cepat cepat cepat
    Selagi stok masih ada
    Hubungi Pemimpin Agung (kuasa 10x).
    Jangan lepaskan peluang..
    Harga penghabisan stok..
    First come first serve....

    ReplyDelete
  8. teringat dulu skg tak tahu lah...pelajar2 brunei yg belajar di universiti di malaysia... masa konvo di wajibkan membeli jubah yg di pakai masa tu... kementerian bayar... malaysia,. belajar di mana2 universiti... guna duit sendirilah kalau nak beli jubah universiti...

    ReplyDelete
  9. Rakyat berunei lagi rugi teramat besar kerana x mendapat rahmat dr negeri serambi mekah(kelantan)...tp kalau berunei mahu belajar cara2 merampok balak xda masalah, ramai tuan guru2 kelantan blh ajar..kalau nk belajar menfitnah pula blh terus direct dgn razman. Kahkahkah

    ReplyDelete
  10. Rakyat brunei rugi kerana sultannya memliki kekayaan yang luarbiasa tetapi rakyat majoritinya hidup biasa-biasa saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okla jugak drp malaysia ni pemimpin melayu kayaraya tp 95% org miskin adalah melayu..idop melayu..

      Delete
  11. paling brunei cemburu ialah kerana di brunei sepatutnya ada pelaburan strategic sulit Negara iaitu...

    1BDB = 1 Brunei Development Berhad

    inilah cemburu yg terbesar dlm byk2 cemburu bruei terhadap malaysia

    ReplyDelete
  12. Rugi rakyat berunei kalo x order madu libanglibu.power tiada tandingan. Kakakakakaka..

    ReplyDelete
  13. Kah khah khiarq tuih

    ReplyDelete
  14. Kah khah khiarq tuih

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.