Saturday, April 1, 2017

Kisah Lebai Hancing & Beruk Mat Yeh Berdrama Di Padang Merbok

Madu tualang power! Click here

Kali ini ada penulis jemputan. Penulis istimewa ini aku impot khas dari Klate.

Di bawah ini aku perturunkan nukilan  penulis jemputan ini yg amat kecewa dengan gelagat pimpinan tertinggi Parti Audiporschevellfirerangerover Se-Malaysia akhir-akhir ini.

Kekecewaannya itu dizahirkan melalui penulisan di bawah yg sedikit pun  aku tak edit, kekal Ajinomotonya dan bahan-bahan asasnya.

Kisah ini rekaan semata-mata menurut si penulis, tiada kena mengena kepada yg masih hidup, yg dah mati dan yg setengah mati. 

Kisah Lebai Hancing & Beruk Mat Yeh Berdrama Di Padang Merbok

 

Alkisah pada suatu hari Pak Lebai berhajat nak memberi sesikat pisang kpd seekor beruk yg berada di atas sepohon kayu yg rimbun di Padang Merbok. Pak Lebai dah memang lama mengetahui perangai beruk tu, kadang kala bole pegang, kadang kala ia liar2 sekali, dan kali ini beruk tu nampak mood baik sekali.

Rakan Pak Lebai yg ada sekali tidak jauh dari situ menasihatkan Pak Lebai agar jangan percaya dgn beruk tu, nampak je baik, tetapi masih lagi boleh menggigit. Pak Lebai angkuh dan yakin bahawa kali ini tidak, beruk ini sudah banyak berubah, sangat jinak, bole diusap-usap lg belakangnya, dulu ramai arwah rakan2 Pak Lebai dah berpesan jangan sekali2 percaya dgn beruk tu w/pun ia nampak baik sekalipun.

Namun begitu, kali ini lain sekali, amat lain sekali beruk ni, beruk tersebut memang melambai2 ke arah Pak Lebai supaya datang kepadanya. Pak Lebai nampak beruk tersebut sambil memegang setandan nyiur muda bersamanya utk diberikan kpd Pak Lebai sekeluarga, Pak Lebai merasakan inilah peluang yg baik utk mmberikan pisang tersebut disamping utk mengambil setandan nyiur muda itu.

Rakan2 Pak Lebai memberi amaran lg bahawa jangan mendekati beruk tu, kalau nak bg pisang pun gunakanlah kebijaksanaan melalui cara yg lain kalau2 beruk itu menyerang, buatlah sedikit persediaan. kan dulu dah banyak kali Pak Lebai dah kena gigit, kena kencing malah kena berak pun pernah dek beruk yg sama tu.. masih tak serik2 lg ke?

Pak Lebai percaya tak perlu mendengar nasihat rakan2 nya. Kamu semua jgn mengajar akulah, kamu semua menghalang aku utk berbuat baik utk mmberi makan pisang kpd beruk ni; kata Pak Lebai, kamu semua penentang trhadap kerja2 kbajikan.....

Rakan2 mnjawab, bukan kami menentang trhadap kbajikan, sbb kami nampak cara Pak Lebai mendekati beruk tu tanpa berhati2 langsung.....Pak Lebai mnjawab...kita bertawakkal kpd Allah.. Rakan2 mmberitahu...Ya kita brtawakal kpd Allah ttp tanpa sebarang ikhtiar dgn ketepikn kbijaksanaan bukakah itu ajaran agama kita!,...


Pak Lebai ujar bhw ssiapa yg mnafikan hasratnya utk brbuat baik kpd beruk itu rosak akidah... kita golongan Pak Lebai shj yg layak beroleh pahala dgn amalan ini, ssiapa selain golongan Lebai adalah tidak Islam.....

Pak Lebai berbisik dlm hatinya kita percaya kpd beruk ni kali ni, kalau dia gigit kita, tak apa, kita nak buat kebajikan utk beri makan pisang ni kpd ia juga, Beruk tu senyap2 melemparkn setandan nyiur muda itu dari atas pohon kayu kpd Pak lebai, lg Pak Lebai semakin yakin 100% beruk ni memang baik..sngt berbudi bahasa... Pak Lebai pun tanpa berhati2 mnghulurkn pisang kpd beruk trsebut...

Tiba2 kedengaran "Pak Lebai!!! Awas beruk menerkam tu!!!.... sepantas kilat beruk tu menerkam Pak Lebai... Pak Lebai tak sempat mngelak langsung terkaman beruk tu lalu tersungkur dterkam beruk yg kununnya baik tu.... trnyata Pak Lebai trkena sandiwara beruk lagi kali ini ......

Rakan2 berkata sambil mnghela nafas pjng... "kan kami dah bilang td jgn percaya kpd siberuk ni...tapi Pak Lebai tak nak dngar... Pak Lebai mula marah2 kpd rakan2 seraya berkata "jgn ketawakan dirinya.... Pak Lebai, rakan2 dan semua yg mnyaksikan peristiwa disitu semua memandang kearah beruk yg tersengih manggak di celah2 dahan pohon kayu itu sambil mimik muka simpati pun ada kpd Pak lebai... dalam suasana sedikit riuh itu tiba2 semua terbau ssuatu yg agak hancing diantara yg ada disitu... tiba2 rakan2 btanya kpd Pak Lebai....Apa ni Pak Lebai...basah2 didahi Pak Lebai ni??

Hah!...ini air kencing beruk tadi Pak Lebai.... nasib malanglah lg Pak Lebai kali ni... Pak Lebai masih tak nak mnerima hakikat dgn bralasan ...Apalah sangat setakat kena kencing beruk ni.....Rakan2 mmbalas...Tetapi kotor & hancing Pak Lebai.... Pak Lebai berkeras lg bhw beruk tu yg akan mnanggung dosa krn mmpersendakan diri Pak Lebai ktika nak mnghulurkan pisang kpd ia....

Tpi Rakan2 Pak Lebai mnjawab......Pak Lebai yg tersangat percaya kpd beruk tu secara melulu dan mmbabi buta tanpa berhati2......dulu pernah digigit beruk yg sama pun tapi tak nak mngaku2 wpun bukti parut masih ada di merata badan Pak Lebai....dgn pisang2 Pak lebai dimakan habis oleh beruk itu..

21 comments:

  1. Ajenye gampang lebai tengin tu bodoh melantun-lantun macam wan rosli jugak, kah kah kah! Tapi ada juga lebai yang cerodek yang lain dah bagi nasihat, lebai gampang tu biut bebeno tak mau dengo. Ater nak buat macam mana lagi, lebai gampang tu jenih cerodek buah pelior nampak bebulu bila nengok saingnya yang rasa seronok.

    ReplyDelete
  2. Go ahead Hj Hadi, kalau tidak anda siapa lg nak bentang RUU355... mereka boleh kata apa saja, yg penting tugas dan usaha anda membentangkan RUU selesai... the rest serahkan kepada Allah.
    Setidak2nya ramai pengundi switch from previously tradisionally umno kepada pas...especially in Selangor!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aeihhhh..cerita pasai beruk mat yeh pun ko nak kait dgn ruu355 ni apa hal? Mabuk ketum ke mu ni?

      Delete
  3. Go ahead Hj Hadi, kalau tidak anda siapa lg nak bentang RUU355... mereka boleh kata apa saja, yg penting tugas dan usaha anda membentangkan RUU selesai... the rest serahkan kepada Allah.
    Setidak2nya ramai pengundi switch from previously tradisionally umno kepada pas...especially in Selangor!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. RUU355 bukan hudud.Pas sendiri dah ckp..apa kena mengena tugas kpd Allah selesai.dik sekolah darjah berapa ya walaun??

      Delete
  4. Go ahead Hj Hadi, kalau tidak anda siapa lg nak bentang RUU355... mereka boleh kata apa saja, yg penting tugas dan usaha anda membentangkan RUU selesai... the rest serahkan kepada Allah.
    Setidak2nya ramai pengundi switch from previously tradisionally umno kepada pas...especially in Selangor!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tugas selesai?kalau selesai kan tugas spt melepaskan batuk di tangga je rsnye Allah Redha jer walaunggas?

      Delete
  5. Betul ke air kencing beruk? Bukan air kencing pak lebai yang terkencing kerana terkejut diserang beruk yang bersandiwara di Padang Merbok?

    ReplyDelete
  6. Sebenar benar nye....penulis ini lah yg beruk yg memberukkan diri sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. yop oiiiii
      ater pandei juge le beruk ni menulih yerrr..kahkahkah..dr pak aji miker yg asik kene kencin je...sronok mandi ayor kencin yerr..cer kabor kan yg mana satu lg tengin..kahkahkahkah

      Delete
  7. Sebenar benar nye...penulis ini lah yg beruk yg memberukkan dirinya yg lebih hina dri beruk itu sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama mcm hadi je perangai dok maki hamun barua babi anjing nyamuk pastu yg terbaru biawak.kahkahkah mmg walataik pas keje melabel je.lain apah xtau. Bila kalah salahkan dap sng benor idup pas yea

      Delete
  8. Kesian kt penulis ni..aku rasa dia telah minum air kencing beruk...sebab itu lah dia nampak lebih beruk drp beruk

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS dan tuang presideng nye dah macam beruk yang kena kencing kah kah kah

      Delete
  9. Kalau penulis ini beruk lagi teruk sebab dia kencingkan pak lebai. Aduhai sunnguh malang nasib si lebai malang!

    ReplyDelete
  10. Aku cukup heran dgn walaun2 parti lebai ni...mana2 blog pun kebelakangan ni..cerita pasal kenyataan najib.. kerajaan tak bawak ruu355..blog2 dan pengkomen2 dah nampak pak lebai kena tipu..dr sudut manq pun pak lebai bawa ruu355 tu.. memang pak lebai kena mainkan..tp walaun2 dr blog2 dan pengkomen2 pro pas masih menegakkan benang basah. Yg heran.. ada gak yg menyalah dap lagi..puas aku fikir dr sudut mana walaun2.. masih nak menegakkan benang basah..dr sudut mana pun mana pun pak lebai memang kena kencing..tp walaun2.. malas nak cerita lah.. kecuali.. walaun2 bodoh melantun2...

    ReplyDelete
  11. Sepandai2 lebai yg pastinya dikencing juga. Org pas sila pergi jauh2 bau hancing kat sini.

    ReplyDelete
  12. Lobai dan kencing Najib dah macam Walaun dan candunya. Hanya dapat 2 lobang saja pengeluar utama iaitu lobang taik lembu dan lobang zakar Port Dickson.

    ReplyDelete
  13. Lobai dan kencing Najib dah macam Walaun dan candunya. Hanya dapat 2 lobang saja pengeluar utama iaitu lobang taik lembu dan lobang zakar Port Dickson.

    ReplyDelete
  14. Lebai hancing tu nama hj hadi ke?

    ReplyDelete
  15. Cer mengkome tgk tgk komen 2 walaun atas tu.deme tetap jugak pertahankan kebodohan. Masalah kat sini bukan pasal ruu355 tp mslh rela diri diperbodohkan tp claim atas nama islam.kesan disini org Islam nampak bodoh.nak tanya walaun ,menjadikan islam nampak bodoh / gelojoh / kuat maki hamun / fitnah sana sini itu kira Allah kasi pahala ker???Igt Allah tu mcm paklebai2 walaun ker..kahkahkah..tp pas tetap ego cuba lihat komen2 pas mmg ego. Kalau nk tgk lagi perangai buruk huduh pas dah jelas busuk blh tgk komen2 atau nk komen sklai dlm blog agen dsai...kat situ ada jg bbrp paklebai terutama wanrosli dan ada pencarut2 pas punya komen blh nilai sendiri busuk benor komen nyer.hahaha

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.