Wednesday, January 27, 2016

Pengeruseeee Tabooong Hajeee Strikes Back

Madu tualang power! Click here


Pengerusee Tabooong Datok Sreeee Tuan Hajeee Abdoool Ajeeeeeez sudah marah. Kahkahkahkah!!!

Marah sebab surat BNM Zeti Akhtar Aziz telah bocor kepada umum. Kahkahkah!!!



Dia bukan marah sebab surat bocor sebenarnya. Bukan juga dia marah sebab dia dilihat tidak berkelayakkan menerajui Taboooong Hajeeee. Kahkahkahkah!!

Dia marah sebab dia telah dilihat hanya sebagai seekor balaceee. Kahkakahkah!!!

Ptuih! Kahkahkahkah!!!

Kitul naik junjung.

Nasib Tabung Haji Dimasuki Lembaga Sebanyak 2 Kali

Madu tualang power! Click here


Syarikat lembu feedlot Shahrizat juga asalnya berniat murni. Yakni, kerajaan bagi dana, belalah lembu banyak-banyak, kemudian pasarkan untuk rakyat tempatan.

Secara lojik orang kampungnya, bila lembu dah banyak di pasaran, maka harga pun rendah. Beruntunglah rakyat Msia dapat makan daging lembu berharga rendah, kualiti tinggi & segar dari ladang.

Namun sayang, nawaitu dah terpesong bila lembu mula pandai duduk dalam kondo. Kah kah kah kah!!!

1MDB juga begitu congaknya diawal penubuhan. Kumpul modal banyak-banyak, kemudian laburkan. Buat rolling meniaga besar-besaran. Kemudian dapat untung, kembalikan ke kantung negara. Negara jadi makmur aman sentosa berdaulat dan mulia gagah perkasa. Idop Melayu! Kahkahkah!

Bukan buruk asal-usul makhluk 1MDB ni. Bila banyak buat untung, maka boleh diperbanyakkan subsidi keperluan rakyat Msia. Pendek kata, kita tak perlulah Mat Maslan atau Hasan Malek auta-autakan kita lagi. Kah kah kah kah!!!

Tapi itu cuma omong-omongan. Segalanya hancai-boncai bila kita berkenalan dgn seorang anak Cina tembam. Habis kita dipukat, dipukal, ditimbang dan masuk dalam tong drum lalu digolek ke laut. Kahkahkahkah!!!

Seperti lembu feedlot Shahrizat & 1MDB, Lembaga Urusan & Tabung Haji juga berniat murni. Saban tahun para jemaah dikendalikan Tabung Haji dan telah menjadi buah mulut di benua Arab dek kerana betapa bagusnya perhidmatan yg disediakan oleh Tabung Haji.

Juga sapalah tak menitik air liur bila menengok akaun Tabung Haji. Tabung Haji bukan macam bank. Bank ada keluar masuk tiap hari. Di Tabung Haji ni, orang pakat peram duit. Peram sampai dapat pergi Mekah. Duit berkepuk penuh sampai ke siling.


Tabung Haji ni ok sehinggalah dia dimasuki satu lembaga pada tahun 2013. Kahkahkah!! Sejak itu, seolah namanya pun dah bertukar jadi Tabooong Hajeeeee. Kah kah kah kah!!!

Sehari dua ini, menambah parah lagi keadaan, Taboooong Hajeeee dimasuki sekali lagi oleh satu lembaga. Lembaga ini pun lebih kurang juga warnanya dgn lembaga tahun 2013 itu. Kah kah kah kah!!!

Sikit hari lagi pakat tukar nama jadi Taboooong Habeeeeeees la... Kah kah kah kah!!!

Kompom aku akan keluarkan semua duit anak-beranak aku dari Taboooong Hajeeeeee. Bukan Taboooong Hajeeee je yg boleh bawak aku pi Mekah. Nanti aku tumpang Tabung Haji Brunei utk ke Mekah.

Kompom aku nak keluarkan semua duit & beli emas simpan dalam bantal. Kah kah kah kah!!!

Tahun Melawat Jerman

Madu tualang power! Click here


Semasa aku belajar sekolah menengah dulu, aku ada seorang pen-pal dari Dresden, Jerman Timur.

Ketika itu Jerman Timur anggota blok komunis. Jerman yg kita ketahui hari ini, ketika itu dipisahkan oleh Tembok Berlin. Timur komunis, barat kapitalis.

Budak Jerman tu memang cun gilesss! Tapi memang potong-stim lah sebab gambor yg dia bagi cuma gambor hitam putih. Kah kah kah kah!! Menurutnya, Jerman Timur tidak membenarkan gambor berwarna.

Jadi aku nak bagitaulah kat pak aji/pak lebai, aku lebih dulu sampai Jerman dari depa. Kahkahkahkah!

Tapi pen-pal aku tu jenis kapir tak percayakan tuhan. "Jadi, bagaimana bisaku melamarmu Doris?" Kahkahkahkah kahkahkahkah!!

Baru-baru ini beliau ada menghantar mesej, ''mai la datang Jerman, tahun ini Tahun Melawat Jerman!'' Kah kah kah kah!!!

Jadi, sempena Tahun Melawat Jerman, mari kita belajar serba-sedikit Bahasa Jerman melalui Google Translate.

Vorsprung durch technik - Kemajuan melalui teknoloji
Gesundheit - Kesihatan! kahkahkahkah!
Volks wagen - Kereta rakyat.
Achtung baby - Awas sayang!
Ja -Ya
Nein - Tidak

Semua ni susah la nak sebut & susah nak ingat. Berbelit-belit melingkau-lingkau lidah. Kahkahkahkahkah!!

Tapi kalau 'Ooh!!! Ahhhhhh... Ohhhhh!!   Ahhhhh! Kahkahkah!

Satu dunia maknanya sama. Kahkahkahkah!!! Satu dunia faham.

Macam lingua-franca la. Kahkahkahkah!!!