Monday, September 5, 2016

Tugu Negara Boleh Bercakap

Madu tualang power! Click here


Mula-mula sekali, kena bagi tau kpd yg belum pergi melawat Tugu Negara atau sesiapa yg bercadang nak ke sana, bejadah yg dikatakan Tugu Negara ini ialah sekumpulan patung yg diukir utk memperingati pejuang-pejuang Tanah Melayu yg terkorban demi kedaulatan tanah air.

Aku pernah melawat bejadah tugu ni sewaktu di darjah 3, puluhan tahun lampau.

Pun begitu, sampai sekarang aku masih ingat ukiran askar2 yg pegang senapang & pegang bendera itu semuanya hidung mancung terpacak. Manakala yg kena pijak2 itu hidungnya kemek pesek macam hidung aku & engkau.

Kah kah kah!!!

31 Ogos kita rayakan kena jajah. Bejadah tugu ni pulak tunjuk penjajah tengah syok pijak memijak.

Dol, tak payah pergi la. Kah kah kah!!! Baik pergi Masjid Jamek yg tak berapa jauh dari situ.

RM650 juta bukan sikit dalam keadaan ramai yg masih terpaksa tidur bawah kolong di KL.

Kalau tugu tu boleh bercakap, depa pun tak setuju berbelanja lebih2 sangat nak mekap-mekap tugu & area tugu.

Kompom patung yg pegang bendera tu akan sound, "buat rumah flat la bodo, ramai boleh duduk".

Kah kah kah!!!

Dol, bayangkan tugu boleh bercakap!

Kah kah kah!!!

Sekarang ni, yg jadi masalah PakLebai2 Serban 5kilo ramai yg dah jadi tugu. Mula2 jadi tunggul, lama2 jadi tugu.

Kah kah kah!!!

Kita tunggu Chief Pak Lebai Negeri Tanah Terbentang Berhawa Dingin Segenting Highland membuka mulut.

Nanti kita tau la, yg hidung mancung di tugu itu harbi atau tidak.

Kahkah kah kah!!!


5 comments:

  1. 1. LANGKAWI, Sabtu – Timbalan Mufti Kedah, Sheikh Marwazi Dziyauddin berkata, pihaknya akan berbincang dengan majlis jawatankuasa fatwa susulan gesaan supaya tugu burung helang di Langkawi dirobohkan atas faktor haram dari sudut agama.
    2. Replika kucing di Kuching, Sarawak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuching Sarawak tanya mufti Sarawak la. Apa Sarawak takde mufti ke?

      Delete
  2. biasa la ...tektik nak rembat duit rakyat laa tu..

    ReplyDelete
  3. Projek2 kroni.duit surah takdak,ekonomi down projek kurang so buatla satu projek bangang ni utk merembat gol harta rakyat..mopti humty dumpty empty semua mana blh bersuara,dlm mulut dh penuh dedak smpi tersedak terbatuk sikit berterabur dedak rugi tau.baik diorang diam je selamat dedak2 blh ditelan. Bersuara sikit je kene sumbat dedak lagi..begitu lah keaadan malaysia negara dunia ke 3.rakyat plak majoriti bodo2 belaka especially melayu..sibuk2 marahkan gst,dpt brim terus sokong bn,dapat kain pelikat selai terus sembah krjn.bodoh xda taranya..kahkahkah.padan muka dgn2 aku skali.kahkahkah

    ReplyDelete
  4. Cer tgk btl2 tugu tu mana ada org kita.tu semua omputeh idung mancung.simbolik wira apa nya omputeh plak yg jd wira.kalau nk idupkan tugu tu senang libanglibu,pgil je harun jin idupkan balik meloncat2 la tugu tu sokong hadi.kahkahkah

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.