Monday, February 15, 2016

Sindrom Lembaga Telah Menular Ke Sektor Perikanan

Madu tualang power! Click here


Bukan nelayan saja yg jadi hamba.

Pesawah pun jadi hamba. Penoreh getah pun hamba.

Terutama pesawah dan pekebun getah kecil-kecilan. Lagi berat kalau yg tidak punya tanah sendiri.

Masalah utama yg dihadapi oleh 3 sektor ini cuma satu. Masalah orang tengah. Inilah masalah paling sial. Paling cilake.

Masalah orang tengah ini wujud sebelum Mahafiraun lahir lagi. Ianya tidak dapat diatasi hasil dari kesungguhan yg bersungguh-sungguh pihak berwajib yg mati pucuk. Entah berapa ratus kali kempen basmi orang tengah, haram tak jadi hapa.

Lembaga-lembaga berwajib utk membantu sektor pertanian bukan sedikit. Contohnya, Risda, Fama, Mara, Felcra dan macam-macam lah lagi.

Akan tetapi, selagi lembaga-lembaga ini dikuasai Melayu yg tak kenang budi bangsa sendiri, hampeh satu haram tak akan jadi satu benda elok. Melayu berkot bertie ini gaji bukan sikit. Elaun saja boleh pergi umrah balik hari. 

Melayu berkot bertie ini kerjanya melawat kawasan sambil tangan selit kebelakang, terangguk-angguk macam kepala hangguk. Kahkhkahkah!!! 

Sektor perikanan telah lama mengidap sindrom lembaga. Bukan Tabooong Ajeeeez saja yg ada lembaga. Kahkahkahkah!!!

Sedap namanya, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia.


5 comments:

  1. Kahkahkah..
    Disinilah pas belajar konsep broka dan barua..
    Nak senang kena jadi barua umno,pastu jadi broka,terima lantikan umno untuk jawatan dlm kjaan..
    Duit,duit,duit
    Serban 5kg kemana..

    ReplyDelete
  2. Yop oiiiii
    Ater nk buat cmne..udoh org melayu ni gemor kn lembaga..kahkahkahkah..
    miker pn ape kurang nye,kejap2 ilang..udoh rope lembaga gak teman nengok..kahkahkah

    ReplyDelete
  3. Yeop bukan ilang..ada ..dok layan DVD jerman ngopanya..kah..kah..kah

    ReplyDelete
  4. Ajer benor yop.libanglibu pun kalo dpt nyontot seminggu ilang senyap aje kekonon masuk utan cari madu,pahadel menyontot dlm utan sapa tau.kahkahkahkah

    ReplyDelete
  5. mike bertapa kan libanglibu.deme ni pandei je fitnah mike menyontot seminggu full.tp ye bebenor kut.kahkahkah

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.