Monday, October 19, 2015

Kelate Darul Tunggak

Madu tualang power! Click here

Darul Runtuh kita dah ada. Sekarang kita ada Darul Tunggak. Kah kah kah kah kah kah!!!

Aku ni cuma memanjangkan kisah yg dipaparkan Husam Musa di Facebooknya. Kisah cikgu-cikgi YIK datang mengadu hal.

Kalau Husam menipu, maknanya aku pun turut menipu.

Tapi aku percaya Husam Musa berkata benar, sebagaimana aku percaya tuan haji itu mimpi berjumpa sekian kali dgn nabi, tuan haji ini pun turut mimpi jumpa nabi banyak kali dan satu pak lebai dari Pahang yg mimpi jumpa khalifah sewaktu duduk dalam jel.

Kahkahkahkah!!!

Sebelum aku panjangkan kisah guru-guru YIK mengadu hal dgn Husam Musa, aku nak cerita kelaku seekor EXCO PAS Tganu dulu. Dulu-dulu. Kisah lama sewaktu PAS Ganu tengah gah.

Semasa PAS berkuasa di Tganu dulu, ada kisah seorang EXCOnya yg naik tocang & complain tak dapat naik MAS tiket Business Class.

Dia kata, "guane ambe naik ekonomi ni? ambe EXCO! sepatutnya ambe naik Business Class la"

Jadi teladan yg kita boleh dapat, kalau bab duniawi, serban 5 kilo pun boleh goyang.

Kisah ini aku kutip dari bekas orang kuat Pemuda PAS sendiri dan aku percayalah kepada bekas orang kuat Pemuda PAS ini macam la aku percaya kisah si-polan & si-polen jumpa nabi & kisah lebai dari Pahang yg jumpa khalifah itu. Kah kah kah kah kah kah!!!


Berbalik kepada cerita Husam, terbaru beliau melaporkan didatangi guru-guru YIK mengadu hal..

Kisahnya simple tapi penting untuk didalami..

Kita ambik contoh, katakan seorang ustaz YIK bergaji RM1,600-00 sebulan dan beliau nak menyimpan RM200-00 dalam Tabung Haji tiap-tiap bulan. Supaya cukup waktu & simpanan nanti, dia nak merasa ke Mekah.

Dia ada 2 pilihan;

1. Tiap bulan pergi opis Tabung Haji terdekat untuk masukkan duit atau kalau dia terror internet dia boleh transfer duit itu melalui Maybank2u.com. (kalau dia ada akaun Maybank la kahkahkahkah!!!)

2. Guna khidmat potongan gaji. Kerajaan negeri potong gaji dia RM200-00 dan duit RM200-00 itu dibagi kepada Tabung Haji. Mudah. Jimat masa. Si ustaz pun senang hati.

Tapi kapla vutohnya, duit tak masuk kedalam akaunnya di Tabung Haji.

Gaji dah siap dipotong RM200-00 tiap bulan, tapi akaun di Tabung Haji tak bertambah-tambah pun? Kah kah kah kah kah!!!

Dol, 

kalau lu sekali pun, kompom lu baran. Serban lu 10 kilo pun tapi molot lancar je mencarut. Kan? Kah kah kah kah ka hkah kah kah!!!

Husam juga melaporkan, bukan Tabung Haji sahaja yg kantoi, malah Biro Angkasa, Bank Islam, KWSP pun turut kantoi! Kahkahkahkahkahkah!!! Ini serius.

Bukan sikit yg tertunggak. Berjuta-juta lemon! Kah kah kah kah!!!

Kita bukan nak kata pak lebai serban 5 kilo ni songlap duit. Tidak sekali-kali.

Yg aku nampak, salah tadbir. Dalam erti kata lain, tak pandai tadbir. Slow. Tak reti. Tak ada kepakaran.

Kalau duit kerajaan negeri banyak, berhemahlah dalam perbelanjaan. Kalau kantung pokai, cari lah sumber yg boleh mendatangkan duit.

Pergi Rusia, pergi Indon, pergi South Afrika, pergi Jepun, pergi melilau keliling dunia buat fala vutoh hapa. Kan? Kah kah kah kah kah kah!!!

Jadi Dol,

kita insaflah diri, serban 5 kilo pun kalau kena bab duniawi, sesetengah lebai itu boleh goyang. Juga serban 5 kilo tak menjustifikasikan pak lebai itu pandai mentadbir.

Bukan semua pak lebai pandai guna calculator, bukan semua pandai bertukang. Kena cari orang yg pandai.

Kalau semua asyik berlebai-berserban 5 kilo, itu la jadinya. 

Sikit-sikit, bukak kisah mimpi. Kisah mimpi. Chet!!!!

kah kah kah kah kah kah kah!!!




11 comments:

  1. kah kah kah...........

    ReplyDelete
  2. kalau tak songlap, cam mana ana mau vayar itu range rover tiap2 bulan? mau bayar rumah ana yang harga dua juta. ana repeat DUA JUTA!! Jangan main2 sama ana. Ana ada siku sama itu lutut sama itu kapla kecik pun ana ada tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab rumah & range rover, itu aku tak tahu daaa...
      Kah kah kah kah!!!

      Delete
  3. Kesian kepada guru-guru terlibat. Nampak saja perkara ni simple namun ramai yang terlibat dan tak amanah. Kerani, penyelia, pegawai kewangan, pegawai akaun, pegawai audit, pegawai di KWSP, audit luar dan sampailah kepada pegawai negeri yang atas sekali. Inilah dunia punya hal. Yang nampak alim dan warak pun boleh kelabu mata. Patutla geng profesional macam Husam tidak dikehendaki oleh PAS. Bila tak de orang cerdik teramat senanglah untuk menipu orang yang setia membabi buta!!!

    ReplyDelete
  4. Ana guna duit tu utk pembangunan negeri kelantan.ana guna beli land rover...ana guna utk bantu....ana....ana....ana...kepala bana....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn begitu.
      Land Rover tu kita tak tahu menahu.
      Biar dia sorang yg tahu.
      Kah kah kah kah!!!

      Delete
  5. masa awal LGE jd ketua menteri, dia naik kapalterbang klas ekonomi. terkejut seluruh alam sbb tak pernah berlaku ketua menteri duduk klas ekonomi. masuk akhbar...

    ReplyDelete
  6. Begini lah jadinya kalau tak amanah..harapkan serban je besar..akhlak hancurrr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekor dua yg buat hal, semua terpalit.

      Delete
  7. Allah beri kita akal untuk berfikir dan kenapa percaya sangat kat manusia. Manusia ini tak kiralah berserban ke, berjubah ke kalau bab duit dan perempuan wajib berhati2. Kita kan manusia.

    ReplyDelete
  8. Tapi sejak kebelakangan ni apa2 yg keluar dr mulut nik amae mesti benda bodoh..xpasti sama ada sel2 otak xblh berhubung atau "otak nye lebih kecil dari matanye".Elok mkn Ubat minda ahmad maslan.kahkahkahkah

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.