Wednesday, April 1, 2015

Rahsia Najib Tahan Lama

Madu tualang power! Click here

Artikel yg aku nak kongsikan ini dicedok dari Asia Sentinel, bukan dari Harakahdaily apatah lagi Utusan Msia.

Artikel ini memberikan gambaran kenapa Najib dilihat begitu liat untuk ditumbangkan, sedangkan berskandal keliling buah pinggang dan suara pilihanraya yg baru lepas amat tidak menyebelahinya.

Muhyiddin seolah-olah dah tak cukup gas nak menyongsong arus, dah macam nak surrender. Mahafiraun & Daim pun dah terkedu kemam gusi tak boleh buat apa-apa. Kah kah kah! Amek kau! 

Banyak sebab musababnya, bacalah artikel tersebut yg telah aku GoogleTranslate di bawah ini untuk tahu lebih lanjut. 

Tapi terjemahannya amat lah mengecewakan. Bahasa Melayu mana Google kutip aku pun tak tahulah. 

Berbelit-belit, berbelit-belit macam lidah Zol Kolom. Kah kah kah!!!

Cuma nak bagi tahu awal-awal kepada geng Hulamak al-Wala' supaya jgn berasa kuciwa, artikel berat yg memerlukan kajian dan pemahaman mendalam ala-ala tulisan Rafizi Ramli atau Tony Pua ini adalah tulisan John Berthelsen, bukan tulisan Nik Abduh.



Bukan. Kah kah kah!


Juga bukan tulisan Ustaz Khalil kahkahkah!



Rahsia Najib Tahan Lama (terjemahan)

Memandangkan berjenis-jenis skandal yg menjepit di belakang, maka menghakis sokongan pengundi dan musuh yang kuat di dalam parti pemerintah sendiri ia mungkin munasabah untuk mempersoalkan bagaimana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya menangkis pengkritiknya dan terus berkuasa.

Tetapi di sana ia adalah. Najib mengekalkan hidupnya pada jentera Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, dengan beberapa musuh staunchest beliau menyerah pada impian mereka untuk boot dia keluar dari kerja Perdana Menteri itu. Terkini untuk kalah adalah Timbalan PM dan Naib Presiden UMNO Muhyiddin Yassin, berkata sumber di Kuala Lumpur.

Muhyiddin yang berusia 67 tahun, yang tidak layak sebagai calon pembaharuan sendiri, tidak adalah satu-satunya untuk cuba penggulingan. Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah cuba untuk melakukan perkara yang sama sejak Ogos 2014 dengan bantuan bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin dan tentera yang diketuai oleh blogger A. Kadir Jasin, editor bekas kumpulan akhbar New Straits Times. Pembangkang, yang diketuai oleh Parti Demokratik Action, Tony Pua dan Rafizi Ramli daripada Parti Keadilan Rakyat, telah jelas ditandakan skandal besar, hanya untuk disiasat oleh pegawai-pegawai kerana hasutan dan caj-caj lain. Rafizi telah menghabiskan hujung minggu di penjara kerana didakwa menghasut.

Najib berada di bawah api yang keluar dari parti sendiri kerana kerugian oleh parti pemerintah negara undi popular dalam pilihan raya umum 2013 buat kali pertama sejak tahun 1969 walaupun ia mengekalkan kuasa melalui amalan pengarisansemula kawasan pilihanraya. Beliau juga adalah pengarang tali yang panjang skandal kembali kepada tempoh beliau sebagai menteri pertahanan. Beliau telah melalui kritikan pedas untuk dakwaan salah urus besar dana pelaburan negeri 1MDB, yang mempunyai berbilion-bilion ringgit dalam liabiliti yang tidak dibiayai. Perbelanjaan boros isterinya, yang seolah-olah mustahil untuk inventori secukupnya daripada seorang suami yang telah menghabiskan hidupnya dalam perkhidmatan awam, juga telah menimbulkan kemarahan para pengkritik.

Aliran sungai wang

Alasan bahawa Najib adalah dapat disangkal, bagaimanapun, adalah sungai yang tak putus wang yang mengalir dari tabung kerajaan untuk kader UMNO. Oleh itu mengundi sebulat suara keyakinan pada awal Mac, apabila Perdana Menteri memanggil 160 daripada 191 ketua bahagian UMNO untuk mesyuarat parti di Kuala Lumpur. Yang diikuti undi keyakinan yang kuat dari pihak Barisan komponen lain. Ia adalah wang yang tidak hanya muncul pada masa pilihan raya, untuk membayar untuk makan tengahari atau barang-barang kecil seperti bumbung timah untuk juzuk 'yang rumah-rumah kampung bocor, tetapi mereka membayar upah antara pilihan raya.

Pembayaran dibuat melalui pelbagai agensi kerajaan termasuk Keselamatan Kampung dan Jawatankuasa Pembangunan, yang kepadanya kader dilantik. Mereka juga dilantik untuk empat agensi propaganda di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, yang mempunyai pejabat di setiap 13 negeri di Malaysia dan tiga wilayah persekutuan. Sebahagian besar wang untuk menyokong agensi-agensi propaganda berasal dari Yayasan 1MDB, yang lebih daripada RM1 bilion telah disalurkan, kononnya untuk kerja-kerja amal, sumber yang diletakkan kepada Asia Sentinel.

Di samping itu terdapat kontrak, seperti "Cowgate" satu tangan untuk Sharizat Abdul Jalil, menteri wanita, keluarga dan masyarakat yang pada tahun 2012 telah menyebabkan tuduhan bahawa dana yang dimaksudkan untuk projek lembu dan hasilnya mereka kegunaan peribadi sebanyak RM250 juta untuk membayar kondominium, percutian dan Mercedes-Benz, antara banyak penyelewengan lain. Rafizi, menteri PKR, didakwa dengan pelanggaran perbankan dan sekuriti kewangan yang bertindak untuk mendedahkan butiran skandal itu sebagai tambahan kepada pelbagai caj lain termasuk yang dinyatakan di atas kerana menghasut.

Wang ini juga mengalir kepada rakan-rakan Barisan, yang telah membuat keadaan kucar-kacir yang lebih besar perkara. Pada tahun 2007, Persatuan Cina Malaysia telah diserahkan peluang oleh Barisan untuk membangunkan Zon Bebas Pelabuhan Klang, tetapi kerana rasuah berakhir dengan liabiliti yang tidak dibiayai daripada berbilion-bilion ringgit kerana kos yang berlebihan dan crookedry yang terhasil daripada penilaian penipuan tanah yang mendasari projek tersebut. Lima orang telah ditangkap, tiada seorang pun daripada mereka angka MCA menonjol.

Oleh itu politik wang adalah tidak baru tetapi Najib adalah pakar daripadanya. Beliau merupakan menteri paling lama berkhidmat di negara ini untuk pertahanan, pertama 1991-1995, kemudian dari 2000 hingga 2008, apabila beliau menjadi Perdana Menteri. Sebagai Menteri Pertahanan, beliau menyelia pemodenan tentera negara itu untuk lagu bilion dolar. Tiga kontrak khususnya menonjol. Satu adalah untuk membeli bot peronda tentera laut, yang kedua untuk Rusia Sukhoi jet pejuang dan yang ketiga adalah pembelian yang terkenal kapal selam Scorpene. Bersama-sama, kontrak dikatakan telah menghasilkan sekurang-kurangnya AS $ 300 juta untuk kroni UMNO dan lain-lain, sebagai tambahan kepada amaun yang mungkin disapu off pada Najib sendiri.

5 comments:

  1. rocky the great brown unused dick says: huwaaaaa kah kah kah kah lu memang klaka la LL; ari2 wa ternanti2 apa lu mao tules; macam ari2 tunggu apa Asan Malek mao cakap.. ha ha ha ha tapi on serious note, Aras 4 Spinners byk maen peranan perang saikologi sejak 2008 menggunakan JASA & macai2 MKN nak tau ape sebenar dalam perut & pancreas rakyat dan depa tau rakyat bukan sokong sangat PR cuma frust dengan Hameno; cuma cara diaorang timbalbalaz /balance isu besar BN memang wa respek pasal ikot stail Yahudi secara fundamental & geng2 PR yang bodo termakan tiap2 umpan jubo lender bernanah BN.. PR cerdik dari segi akademik tapi otak lebeh teruk dari Asan Malek & Zol Kolom.. tak jaoh laa lu pun da petik beberape nama geng2 PR ha ha ha ha

    ReplyDelete
  2. Salah satu Golongan penerima "gaji" ialah Cybertrooper UMNO termasuklah blog2 cybertrooper dan forum2 spt myKMU.

    Tak kisahlah dia org terima upah direct atau indirectly.

    Sat lagi ada la komen2 dari Cybertrooper UMNO kat sini.

    ReplyDelete
  3. Bhai LL...

    Ngalahkan keling punya terjemahan nih... Hahaha

    ReplyDelete
  4. Bahasa Melayu but English grammer. Punah bahasa melayu kalau macam ni.

    ReplyDelete
  5. So tony phua dan rafizi rasa mereka dah hebat dah tp x kemana pun..

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.