Friday, April 3, 2015

Beza Mahafiraun Dgn Lee Kuan Yew

Madu tualang power! Click here

Arikel ini dikutip dari blog Din Merican.

Ianya memberitahu bahawa LK Yew, Marcos, Suharto, Sukarno, Mamat, Abu dan ramai lagi yg dah tulang belakang masing2 dah bengkok, dah jalan. Mereka semua dah selamat masuk kubur 6 kaki dalam tanah.

Cuma, Mahafiraun yg belum lagi jalan atau menunjukkan tanda2 akan jalan. Kah kah kah kah!!!

Hubungan LK Yew /Mahafiraun bukan baru. Mereka saling mengenali sejak Spore masih lagi dalam Msia, Spore telah ditendang keluar oleh Msia dan sehinggalah duit ringgit Msia jadi 3 kupang duit Spore. Hubungan itu ada, tapi yg tak mesra.

Sebenarnya, Mahafiraun itu LK Yew dan LK Yew itu Mahafiraun. Sorang duduk di Spore dan sorang lagi di Msia. 

Perangai sama. Diktator. Tak boleh dilawan cakapnya. Pembangkang boleh wujud, tapi kena jadi burung kakaktua. Senjata utama mereka, ISA. Kedua-dua mereka juga mempunyai visi yg merubah rupa-bentuk negara masing2 di mata dunia.

Bezanya, 

LK Yew majukan negaranya manakala Mahafiraun mengharu-biru-blueskan negaranya. Kah kah kah!!!

LK Yew majukan anaknya sampai jadi PM. Anak Mahafiraun tak tahulah apa nak jadi. Kah kah kah!!!

Sorang pernah jadi tauke todi! KAH KAH KAH KAH!!! 

Ada sorang nak jadi PM, tak tahulah kita samada HAMNO bagi ke tak bagi. Kah kah kah kah!!!

LK Yew dilaporkan pernah berkata, "see you at three!" 

Paham? tak paham tanya Tontowi. Kalau Tontowi tak tau, pi tanya Zuhdi, kalau Zuhdi pun geleng kepala, pi tanya Din Ayam. Kah kah kah!!!

Kalau benda macam gini pun lebai-lebai hulamak itu tak tau, ajar ahli pi basuh muka aje la. Kemudian baca doa makan, lepas tu mencekik.

Kah kah kah kah kah!!!

(Terjemahan mengikut Bahasa Melayu GoogleTranslate)

by Eileen Ng

KUALA LUMPUR, Malaysia (AP) - Dua orang kuat yang paling terkenal di Asia, Singapura Lee Kuan Yew dan Mahathir Mohamad Malaysia, mempunyai banyak persamaan - kilat autoritarianisme, sedikit toleransi terhadap perbezaan pendapat dan visi yang mengubah wajah negara-negara mereka.

Tetapi rakan-rakan mereka tidak, dan kedua-dua jarang melihat mata ke mata. Malah salah satu daripada hanya perjanjian mereka adalah untuk menggerakkan masa negara mereka - iaitu 7 ½ jam di hadapan GMT - ke hadapan dengan setengah jam supaya selaras dengan zon masa dunia.

"" Saya takut pada kebanyakan isu-isu lain yang kami tidak dapat bersetuju ... .I tidak boleh mengatakan saya adalah seorang kawan rapat Kuan Yew, tetapi masih saya rasa sedih pada masa kematian beliau, "Mahathir menulis dalam blognya pada hari Jumaat.

Dengan kematian Lee pada usia 91, Mahathir masih terakhir generasi pengawal lama di Asia Tenggara, yang berkembang pesat dari segi ekonomi di bawah kepimpinan autoritarian mereka dan kemudian dikenali sebagai "ekonomi harimau." Suharto Indonesia, bercakap dalam nafas yang sama kerana ini dua, meninggal dunia pada tahun 2008.

Kedua-dua Lee dan Mahathir adalah pemimpin yang berpendidikan bahasa Inggeris, yang berjaya menyampaikan kemakmuran ekonomi - untuk darjah yang berbeza-beza - dan memberikan terkenal antarabangsa ke negara-negara mereka. Mereka dihormati, tetapi memerintah dengan tangan besi, menyekat kebebasan awam dan menggunakan undang-undang keras terhadap musuh-musuh politik.

Namun Lee dan Mahathir meninggalkan legasi starkly berbeza dari semasa mereka berkuasa. Sepanjang 31 tahun sebagai Perdana Menteri, Lee merubah Singapura, pusat perdagangan pulau paya tanpa sumber asli, ke dalam negara terkaya di Asia seperti yang diukur oleh KDNK per kapita, lima kali lebih tinggi daripada Malaysia. Beliau dihancurkan rasuah di semua peringkat, membina sebuah-kedudukan tertinggi, birokrasi yang cekap, menubuhkan satu sistem pendidikan yang sangat baik dan memberi tumpuan kepada mewujudkan industri perkhidmatan bertaraf dunia yang akan menjadi lebih berdaya saing dalam pasaran global.

Mahathir, sementara itu, dipupuk sistem naungan dengan memberikan kontrak kepada kroninya, dan dasar-dasar beliau meningkat kerenah birokrasi. Walaupun mempunyai jauh lebih banyak sumber dan tenaga kerja yang lebih besar, beliau dinaikkan pangkat dan dilindungi industri yang tidak cekap seperti keluli dan kereta dengan perlindungan tarif.

"Kedua-dua lelaki sama-sama Machiavelli dalam kaedah mereka. Kedua-duanya sama-sama dalam jenis politik mereka mengambil kerja tetapi Lee Kuan Yew mencapai banyak, lebih daripada Mahathir walaupun mempunyai banyak kurang sumber dan modal, "kata penganalisis politik Malaysia Ibrahim Suffian.

Walaupun kedua-dua adalah kawan lama semasa - Mahathir hanya dua tahun lebih muda - Lee ditembak menjadi terkenal lebih awal. Dia sudah Perdana Menteri Singapura ketika ia merdeka daripada penjajahan British pada tahun 1963. Pada tahun yang sama pulau-negara kecil bergabung jiran Malaya untuk membentuk Persekutuan Malaysia, mempercayai ia diperlukan untuk menjadi sebahagian daripada sebuah negara yang lebih besar untuk terus hidup. Mahathir menjadi ahli Parlimen pada tahun 1964, dan merupakan kali pertama kedua-dua bertemu.

"Kami melintasi pedang masa banyak semasa perbahasan. Tetapi tidak ada permusuhan, hanya perbezaan pandangan kami apa yang baik untuk negara yang baru lahir, "Mahathir menulis.

Tetapi persekutuan itu adalah sesuatu perkahwinan yang telah ditakdirkan untuk gagal. Untuk satu, pemimpin etnik Melayu Malaysia sangsi terhadap Lee, seorang etnik Cina. Perbezaan Soon ideologi dan politik timbul, dan Singapura dikeluarkan dari Persekutuan pada tahun 1965, meninggalkan Lee untuk menetapkan haluan sendiri dengan visi yang sehingga hari ini mentakrifkan Singapura.

Beliau memastikan bahawa negara ini berlari meritokrasi. Beliau menuntut harga yang terbaik dan syarikat yang paling cekap mengendalikan projek-projek kerajaan. Syarikat berkaitan kerajaan bersaing untuk projek-projek dengan syarikat-syarikat swasta. Walaupun kaum Cina adalah majoriti di Singapura, dan Melayu dan India membentuk besar minoriti, tiada siapa yang mendapat keutamaan khas.

"Walaupun autokrasi, Lee Kuan Yew telah didorong dengan membina meritokrasi yang menyaksikan Singapura berkembang dengan pesat, tetapi Malaysia adalah terikat dengan politik yang rasa tidak yakin dan kaum," kata Ibrahim.

Mahathir, yang menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981, yang diperjuangkan program tindakan afirmatif untuk majoriti Melayu di negara ini, yang hari ini adalah punca kepada kekecewaan yang mendalam di kalangan minoriti orang Cina dan India. Mahathir melihat orang Melayu - dengan alasan yang baik - sebagai melarat dan memberi mereka keistimewaan dalam perniagaan, pendidikan dan perumahan. Beliau dinaikkan pangkat politik berasaskan kaum bagi memastikan parti Melayu itu menguasai politik. Warisan yang berterusan.

Lee menghadapi kritikan untuk had yang ketat ke atas kebebasan bersuara dan bantahan awam, yang menegaskan adalah perlu untuk mengekalkan kestabilan dan ketenteraman dan untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi dalam negara berbilang kaum berbilang agama. Walaupun politik pilihan raya untuk membatalkan pembangkang dipersoalkan, Parti Tindakan Rakyat nya, atau PAP, mempunyai ahli daripada semua kaum.

"Lee merupakan benteng yang tidak berbelah terhadap kecenderungan majoritarian yang boleh dengan mudah terharu Singapura," kata Cherian George, seorang pengarang Singapura, akademik dan pengulas. "Lee pergi ke tahap meminda Perlembagaan republik itu untuk menghentikan mana-mana pihak daripada menyapu ke dalam kuasa tanpa sokongan minoriti," tulis beliau dalam blognya pada hari Ahad.

Mahathir, seorang doktor yang kini menjadi ahli politik dan Perdana Menteri Malaysia yang keempat, telah membantu menjadikan negara daripada pertanian yang mundur menjadi sebuah negara perdagangan utama semasa pemerintahan 22 tahun sebelum bersara pada tahun 2003. Dengan bantuan petroleum besar dan hasil minyak sawit, beliau menyelia projek-projek infrastruktur utama seperti Menara Berkembar Petronas, yang dahulu tertinggi di dunia; beliau juga membina sebuah hab teknologi, sebuah ibu negara baru dan trek perlumbaan F1.

Beliau juga menggunakan undang-undang keselamatan yang membolehkan penahanan tanpa perbicaraan terhadap lawan politik dan pengkritik. Dan tidak seperti Lee, beliau tidak rapat dengan Barat. Malah, dia hilang tiada peluang untuk mengkritik, terutama perang AS di Iraq.

Upah Singapura yang lebih tinggi, taraf hidup dan sistem berasaskan merit telah menarik berpuluh-puluh ribu rakyat Malaysia, terutamanya kaum Cina, kepada republik ini. A 2011 Bank Dunia laporan berkata lebih 1 juta rakyat Malaysia yang tinggal di luar negara dan memberi amaran kepada aliran keluar pekerja mahir boleh menjejaskan ekonomi Malaysia.

Lee meletak jawatan sebagai Perdana Menteri pada tahun 1990, tetapi kekal sebagai kehadiran memimpin dalam politik Singapura dan rantau ini selama beberapa dekad. Beliau juga berjaya dididik anaknya Lee Hsien Loong, yang menjadi Perdana Menteri Singapura pada tahun 2004.

Mahathir, bagaimanapun, gagal untuk mengekalkan banyak pengaruh selepas beliau meletak jawatan. Hari ini dia dilihat oleh banyak pihak sebagai seorang bekas pemimpin yang rel terhadap penggantinya dan kekesalan dalam blog beliau tadbir urus yang lemah daripada negara beliau sekali dikuasai. Satu komen blog baru-baru ini ditangkap berlainan sentiasa kritikal beliau: Ada "sesuatu yang busuk di negeri Malaysia."

1 comment:

  1. LKY ada buat lawatan jumpa Nik Aziz & Guan Eng

    Madey takde pon nak lawat Nik Aziz @ Guan Eng



    Tapi Madey ada lawat morshiittol Haron Din wktu dia sakit

    Madey juga dtg wktu Azizan dikebumikan dgn disambut Haron Din DAN Hadi pilkuda sbg batu TANDA yg sgt bermakna



    Ringkasnya..

    LKY suka jumpa pemimpin2 yg AMANAH yg betul2 mnjaga harta serta TIDAK ada kpntingan2 pribadi utk songlap hak RAKYAT

    Madey pula suka berjumpa dgn kaki AUTA u-turn PONTENG belit MEMAKI serta mngHALAU ahli dan sggup buat FITNAH kpd ahli parti SERTA kawan ddlm PR sendri

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.