Friday, May 16, 2014

Anjing Cukup Umur & Anjing Tak Cukup Umur

Madu tualang power! Click here

Ini anjing yg cukup umur. Bijak bergeliga.

Tadi khatib khutbah Jumaat berkisah tentang Hari Guru.

Aku tak tidur time khubah, sebab tak ada isi kandungannya yg menempik2 tentang 'idop ketuanan Melayu!', 'hanya HAMNO menjaga kepentingan guru!', 'kalau tak ada HAMNO guru2 makan rumput!'

Tak ada.

Khutbahnya bernas. Berkisar tentang kisah Imam Syafie dan seorang Badwi.

Telah dirakamkan sejarah, ketika Imam Syafie memberi kuliah kepada murid2nya, muncul seorang Badwi yg kotor, comot & hamprak.

Imam Syafie bangun, menghampiri Badwi itu dan memeluknya erat.

Murid2 terkejut (bukan terkejut macam ADUN Bt Besi daaa.... kah kah kah!) dan mereka mahukan jawapan kenapa Imam Syafie memeluk si Badwi yg kotor, comot & hamprak itu?

Jawapan Imam Syafie: "Badwi itu guru saya" (MB Ganu sekarang ni bekas guru tau? Tapi tak la kotor, comot & hamprak, hensem.... kahh kah kah kah!)

Guru macam mana pulak nih?

Pernah satu ketika, Imam Syafie yg penuh ilmu didada itu musykil tentang perangai & sifat anjing. Macamana nak bezakan anjing matang & anjing tidak matang? 

Si Badwi comot & hamprak itulah yg memberikan jawapan kerana dia berpengalaman berkawan dgn anjing yg menggembala biri2nya.

Menurut si Badwi, anjing muda kencing tak mengangkat sebelah kaki. Habis keting kena air kencing. Tak percaya, perati la! Kah kah kah

Anjing yg telah matang akan dgn machonya mengangkat sebelah kaki lalu memancut-mancut keatas logo HAMNO!

Kah kah kahkah!

Khatib tu takde la sebut HAMNO, itu aku tambah. Kah kahkahkahkah!

Sorong Papan Tarik Papan, Buah Kerandut Dah Naik Ke Bawah Dagu

Madu tualang power! Click here


Menurut puak2 HAMNO, 3 ekor itu cuma sorong dan cepat-cepat tarik, maka tiada apa-apa yg akan berlaku. Tak sempat dikemut-kemut pon. Kah kah kah kah!

Sebenarnya, ini adalah untuk mengelakkan lebih ramai lagi yg akan main sorong tarik kalau 3 ekor itu kena tindakan.

Bahaya. Kerana mungkin akan terdapat beberapa ekor yg sorong dan tak mampus-mampus tak mau tarik balik. Kah kah kah!

Baju mahal. Tie mahal. Spek mahal.
Tapi sayang, yg putih tetap putih, yg buruk tetap hodoh.
Kah kah kah kah!

Sekiranya kamu ada seorang anak perempuan Tingkatan 5 dan malahon diatas
ini seorang guru tuisyen,
sanggupkah kamu tinggalkan si anak bersama-sama dgn malahon ini 
di dalam sebuah bilik?

Subjek yg diajar oleh malahon ini, Ilmu Hisab!

Kah kah kah kah kah kah kah!
Mau?