Wednesday, May 22, 2013

Beruk Bagan Datoh

Madu tualang power! Click here

5 tahun aku menetap di Teluk Intan. Lanskap Teluk Intan dan Bagan Datoh tidak banyak beza.

Sebut saja Bagan Datoh, terbayang dalam kepala aku ladang kelapa sawit, sawah padi, pokok kelapa, beruk dan Zahid Hamidi. 

Ahli Parlimen Bagan Datoh

Perangai beruk ini memang satu macam punya barua. Kalau kita tak ambik pot, dia akan duduk diam mengangkang sambil cari kutu di celah kangkang.

Cuba kita agah-agah sikit, seolah-olah nak mengacau. Mak ai kau!!!

Bagai nak luruh semua daun pokok mempelam tempat dia kena tambat! Mata naik merah, ponggong naik merah menyala. Punya la marah macam anytime rantai penambat akan putus!

Macam tu jugak kita deal dengan manusia. Terutama jenis 'bagai beruk dapat cincin'. Kalau manusia, jenis yg baru dapat atau naik pangkat.

Kita agah-agah sikit, kemudian buat tak ambik pot, agah-agah sikit, kemudian kita buat dek. Seronok melayan beruk dapat cincin ni.

Kah kah kah kah kah!!, buat apa layan beruk lama-lama. Beruk kan tu? Muka pun dah rupa beruk.

Lama-lama letih la dia. Ala.. beruk bukan ke bodoh? Kah kah kah

Serupa lembu, kena tambat mengikut cakap tuannya.