Monday, October 21, 2013

Apa Angkasawan Kita Buat Sekarang?

Madu tualang power! Click here

Pernah aku terdengar dari sumber tak saheh lagi was-was dan kencing tak lawas, NASA tidak mengiktiraf Muzapar Shukor itu sebagai seorang angkasawan. Sebaliknya Muzapar itu dapat makan angin free dan diktiraf satu dunia sebagai seorang pelancong angkasa.

Muzapar dapat naik roket hasil angguk kepala Mahafiraun, itu sahaja.

Apa yg dia buat diangkasa?

Minum teh tarik - rekod dunia.
Makan nasik lemak - rekod dunia
Menguli roti canai - rekod dunia.

Apa dia buat setelah turun dari angkasa?

Dia dapat pompuan, kawin dan mengulilah dia sampai sekarang.
Hampes.

Berikut adalah tulisan Dr Azman Ibrahim, doktor gigi termasyhur di Kubang Kerian, Kelantan mengenai apa kejadahnya hasil hantar mamat Muzapar ini naik roket?

Kalau tak ada hasil, baik hantar berok.



  • 6 Tahun Kepulangan Angkasawan Negara, Mana Hasil Penyelidikan?

    Oleh: Dr Azman Ibrahim

    Hari ini genap 6 tahun kepulangan rakyat Malaysia pertama dari angkasa. Tanggal 21 Oktober 2007, Angkasawan pertama negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha selamat kembali ke Bumi selepas 10 hari berada di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Kapsul Soyuz TMA-10 mendarat di Arkylk, Kazakhstan pada pukul 2.37 petang waktu tempatan (6.37 petang waktu Malaysia), selepas melalui perjalanan 3 jam 23 minit dari ISS.

    Program yang didakwa menelan belanja ratusan juta ringgit tetapi Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr. Maximus Ongkili ketika memberikan jawapan di Parlimen pada 6 Mei 2008 memaklumkan bahawa kos sebenar program angkasawan negara yang pertama ialah sebanyak RM39.11 juta.

    Diberitakan bahawa sepanjang 10 hari semasa berada di ISS, Dr. Sheikh Muszaphar telah melakukan penyelidikan antaranya melibatkan sel kanser dan leukemia di stesen angkasa itu. Penyelidikan yang diistilahkan sebagai ‘penyelidikan mikrograviti’ dikategorikan secara saintifiknya sebagai penyelidikan bermutu tinggi. Setelah kepulangan beliau ke bumi, dimaklumkan hasil penyelidikan tersebut telah dihantar ke Jepun untuk dianalisa.

    Kalau pun kosnya bukan ratusan juta sebagaimana didakwa, hakikatnya hampir RM40 juta wang negara yang telah dibelanjakan adalah satu jumlah yang sangat besar. Setelah enam tahun berlalu, saya mungkin antara ramai pembayar cukai yang berminat untuk mengetahui apakah finding (penemuan) hasil penyelidikan tersebut yang boleh dimanfaatkan oleh rakyat?

    Ketika saya berkhidmat sebagai tenaga akademik di sebuah universiti tempatan dulu, selalu saya nyatakan kepada rakan-rakan, apa sahaja penyelidikan yang kita lakukan dengan menggunakan geran penyelidikan yang diambil dari wang rakyat, pastikan kita mampu menghasilkan sesuatu untuk faedah rakyat, dengan makna kita mampu memulangkan kembali wang rakyat yang diambil dengan nilai manfaat yang bakal mereka perolehi.

    Walaupun cara pemikiran saya agak kekampungan, tetapi secara tegas saya nyatakan, saya anti dengan penyelidikan yang cuma di atas kertas yang akhirnya dapat dimanfaatkan sekadar untuk rekod pencapaian peribadi penyelidik. Bila nak memohon untuk kenaikan pangkat, kita akan kemukakan “Ini senarai research yang pernah saya buat!” lantas, dari seorang pensyarah biasa boleh naik pangkat jadi pensyarah kanan, professor madya dan seterusnya professor.

    Kadang-kadang ada pensyarah yang langsung tak terlibat dengan sesuatu research tetapi tetap meminta supaya nama mereka dimasukkan sama dalam senarai penyelidik untuk projek tersebut. Beginilah gambaran pentingnya nilai research bagi seorang tenaga akademik di universiti.

    Sebenarnya bukan sedikit wang rakyat yang diperuntukan untuk geran penyelidikan. Kalau geran jangka pendek, jumlahnya sekitar RM25,000 sementara geran jangka panjang boleh mencecah RM100,000 untuk satu-satu projek. Bagi pihak pengurusan dan pentadbiran universiti pula, adalah suatu kebanggaan bagi mereka apabila universiti yang mereka tadbir diiktiraf sebagai ‘Universiti Penyelidikan’.

    Berbalik semula kepada Projek angkasawan Pertama Negara, permintaan rakyat biasa seperti saya mudah sahaja. Diharapkan selepas enam tahun ianya berlalu, pihak yang berkenaan tolong umumkan hasilnya secara nyata dan bukannya teori semata-mata kepada kami. Terima kasih.

    *Penulis adalah Pengerusi Lujnah Pengguna Pas Terengganu


4 comments:

  1. Kalau setakat nak buat penyelidikan mikrograviti tak payah naik berbatu2 di angkasa. Kat bawah ni pun makmal2 penyelidikan bukan saja mikrograviti, yang zero graviti melambak. Dah enam tahun abuk pun takdak. Mentaliti pemimpin2 negara ini cuma nak nama secara mudah tak kira berapa harganya. Sibuk nak nama yang tertinggi, terbesar. terkecil, ter,ter,ter....akhirnya terhebat dengan hutang negara, terteruk dengan rasuah, tercorot dalam rating universiti dsbnya.

    ReplyDelete
  2. yang pasti malaysia ni semuanya nak gah nak nama...itu saja..wang bukan sendiri yang keluar wang rakyat punya kerajaan yang tukang terlungkup dan bankrup...dan menambah hutang bukan nak fikir tambah hasil negara dan memakmurkan rakyat..after 6 year what the outcome.....to me work in a multinational company..result and benefit that count..

    ReplyDelete
  3. ikut suka depa la, duit pak depa..hehe

    ReplyDelete
  4. sedang uli taik kambing.......
    kah...kah...kah....

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.