Thursday, July 18, 2013

Kisah Bilal Bin Rabah Setelah Kewafatan Rasulullah

Madu tualang power! Click here
Setelah Rasulullah wafat , semua sahabat Rasulullah betul betul rasa kehilangan dan sangat sedih. salah seorang sahabat Rasulullah yang berasa demikian ialah BILAL BIN RABAH r.a.. selepas kewafatan Baginda, Bilal terus berhijrah ke Syam (sekarang SYRIA). Ini gara-gara kerana beliau yang sangat sedih . Pernah ada suatu hari tu, waktu Saidina Umar Al Khatab jadi pemerintah, bertanya kepada para sahabat. "Di mana Bilal ?" dan sahabat menjawab, "Ya Amirul mukminin, Bilal ada di Syam"

Pada suatu hari, Bilal telah bermimpi Rasulullah yang macam beri petanda untuk Bilal menziarahi Baginda di Madinah. kemudian, Bilal pun berangkat ke Madinah semula. Sampai sahaja di Madinah, Bilal berjumpa para sahabat. Saidina Abu Bakar dengan Saidina Umar Al khattab ni pun menyuruh Bilal melaungkan azan memandangkan bumi Madinah sudah lama tidak dihujani suara azan Bilal. Tetapi, apakan daya, Bilal menolak permintaan mereka . Para sahabat mengerti akan perasaan Bilal yang tidak mampu melaungkan azan sepertimana yang pernah beliau laungkan azan untuk Rasulullah waktu dulu. Setiap sudut, setiap ketika, kenangan bersama Rasulullah sentiasa bermain di fikiran Bilal.

(ada satu sumber ni menyatakan, ketika zaman Rasulullah masih ada, sebelum Bilal naik ke menara masjid untuk laungkan azan, Bilal tak pernah lupa untuk mengetuk sebuah bilik kecil di bahagian bawah tangga itu dimana itu ialah bilik Rasulullah. sebab itulah, selepas wafatnya Baginda, Bilal berasa tersangatlah sayu untuk melaungkan azan di Madinah kerana sebelum ke atas menara tersebut, pasti akan melalui bilik kecil tersebut.)

Kemudian setelah permintaan sahabat ditolak, datanglah dua orang cucu kesayangan Rasulullah SAW, iaitu Hasan dan Husin. mereka berlari lari anak kepada Bilal dan betapa Bilal berasa senang hati dan sejuknya pandangan sehingga Bilal memeluk permata Rasulullah tu erat erat. diciumnya mereka seperti mana Bilal mencium Rasulullah ketika hidup. Tiba-tiba Hassan dan Husin meminta Bilal untuk melaungkan azan sepertimana beliau pernah laungkan sewaktu Rasulullah hidup dahulu. oleh sebabnya kasihnya Bilal kepada Baginda, dan mengenangkan bahawa Hasan dan Husin itu keturunan Baginda, Bilal bersetuju untuk melaungkan azan.

Setelah sekian lama , kini Bilal bin Rabah membuat kemunculan dengan melaungkan azan buat pertama kalinya setelah kewafatan Rasulullah SAW di Madinah. apabila azan dilaungkan, seluruh pelusuk penduduk Madinah terkejut, semangat dan terus keluar daripada rumah masing masing dan menyangka bahawa Rasulullah telah hidup kembali kerana kerinduan mereka kepada Baginda apabila terdengar azan yang dilaungkan Bilal, memang mereka ingat yang Baginda seolah olah hidup kembali.

Bilal bin Rabah pun memulakan azan dengan menyebut الله أكبر الله أكبر , seluruh penduduk terdiam . Kali kedua Bilal sebut الله أكبر الله أكبر , bercucuran air mata para sahabat :') . mereka merasakan seperti Rasulullah ada bersama mereka ketika tu . Bilal kemudiannya menyebut أشهد أن لا إ له إلا الله , dan bila Bilal sebut أشهد أن محمدا رسول الله , Beliau terus terduduk dan menangis teresak esak . Para sahabat datang kepada Bilal , tanya kenapa dangan beliau . Beliau berkata "aku amat merindui Rasulullah . Dan sewaktu aku menyebut أشهد أن محمدا رسول الله aku seperti ternampak nampak Rasulullah sedang datang untuk solat bersama sama kita" .

Setelah penduduk mengetahui perkara sebenar (dan jangkaan mereka mengenai Rasulullah kembali itu tidak betul) mereka terus menangis kerana perasan RINDU YANG TERAMAT SANGAT terhadap junjungan mulia Nabi Muhammad SAW. :'(. laungan azan Bilal bin Rabah yang begitu indah mengembalikan setiap detik dan saat bersama Rasulullah ketika dahulu. Dan diriwayatkan juga, tidak pernah ada kedengaran suara tangisan yang kuat di Madinah melainkan hari tersebut.

2 comments:

  1. coba sama2 kita VISUALISE kan nabi SAW..
    kita VISUALISE kan seolah2 nabi dekat dgn kita

    coba kita bnar2 VISUALISE kan cara nabi mngajar?

    nabi mngajar sgt2 sgt2 sgt7 SIMPLE skali!
    nabi mngajar TIADA protokol..sume nya FREE!!
    sbb itu 'hamba2sahaya' pon sgt MUDAH mmahami!!!

    krn nabi mngajar FREE..dr HATI ke HATI
    krn nabi mngajar sbnr7 KBNARAN ygHAKIKI
    nabi mngajar BUKAN krn UPAH @ glamor doniawi
    nabi mngajar BUKAN utk beri tauliah MA @ PhD??

    nabi mngajar sbnr7 SULOHAN/nur trang dr ILAHI
    nabi MENYULOH sgl tipu/AUTA/klentong jls skali
    nabi mmBONGKAR rahsia ibnu'UBAI & ahli2AGAMA ahlulKitab2yahudi & nsrani

    sama2 kita VISUALISE kan lagi..

    Bilal, Hudzaifah ibnu Yaman, Adi ibnu Hatim, Abdullah Salam, Salman Farisi & rmai lagi..
    Mrk adalah shbt2 setia yg sgt SAYANG kpd nabi!
    Mrk sume BUKAN bngsa arab quraish mcm nabi,ttp
    Mrk sume adalah'pnCINTA' kpd sbnr7KBNRAN yg hkiki

    VISUALISE kan lagi..
    nabi SAW berjuang BUKAN krn negeri/TANAH/bumi
    nabi brkorban BUKAN krn kaum/BANGSA/kroni
    nabi brperang BUKAN krn harta/PANGKAT/glamor

    nabi SAW lakukan sume tu krn 'NILAI2' suci..
    'NILAI2' murni suci yg MUTLAK dr ILAHI..
    'NILAI2' sbnr7 KBNRAN MUTLAK ygHAKIKI..
    'NILAI2' unvrsal/SEJAGAT yg TIADA kompromi..

    krn nabi adalah sbnr7 sangPENCINTA ygSEJATI
    sama2 kita VISUALISE kan hakikat unvrsal ini..
    ROH suci Quran dbulan Ramadhon Al-Mubarak ini.



    ReplyDelete
  2. allah humma solli ala saiyidina muhammad

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.