Tuesday, June 18, 2013

UTANG Ialah Punca Budak-Budak U Jadi Mandom Dan Berak Kapur

Madu tualang power! Click here
Inilah yg Mahafiraun suka. Pelajar-pelajar jadi macam ayam berak kapur.

Inilah tujuan asal Mahafiraun, menarik balik biasiswa dan mengenakan pinjaman pelajaran. Yakni, UTANG.

Pelajar yg dibeban dgn utang tak akan ada masa untuk masyarakat. Keupayaan mereka utk berfikir dgn lebih luas telah dikasi oleh beban utang.

Mahafiraun tahu bahawa menguruskan pelajar yg menanggung utang keliling buah pinggang jauh lebih mudah dari menjaga berkandang-kandang feedlot lembu.

3 comments:

  1. mat salleh ni minum arak, makan babi......
    mahafiraun minum arak juga......
    mat salleh ni berfikir jauh lebih baik....
    mahafiraun terlampau mabuk......
    kah...kah...kah.....

    ReplyDelete
  2. Aku dan isteri, belajar dulu kena hutang. Bayar sekali sekala sebab duit bulanan tak lepas. Kadang2 kena pinjam duit bapak nak repair keta....Anak aku 4 tahun lagi kalau masuk u dah tentu kena hutang. Kena dia kawin cepat dapat anak, anak dia mungkin boleh masuk u dalam masa 17 tahun...........Time tu kalau cucu aku tanya pasal hutang pelajaran, apa nak dikata? Tok sendiri pun tak habis bayar hutang lagi cucu woii....

    ReplyDelete
  3. Sokonglah..memang betul..itulah ada sesetengah graduan yg memilih kerja kerana nak bayar utang..ye la kalau gaji takat 500, utang ptptn ikut agreement ada yg kena bayar 200 sbulan.. balance gaji ciput aje.. nak hulur pada family, nak bayar kos transportation byk lagi..kesian kan hmmm sistem education malaysia tak cekap lah...kenapa buka banyak bidang kat ipta tapi lepas graduat tak ada keja? Teringat lagu KERJA by meet uncle hussain

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.