Wednesday, May 22, 2013

Beruk Bagan Datoh

Madu tualang power! Click here

5 tahun aku menetap di Teluk Intan. Lanskap Teluk Intan dan Bagan Datoh tidak banyak beza.

Sebut saja Bagan Datoh, terbayang dalam kepala aku ladang kelapa sawit, sawah padi, pokok kelapa, beruk dan Zahid Hamidi. 

Ahli Parlimen Bagan Datoh

Perangai beruk ini memang satu macam punya barua. Kalau kita tak ambik pot, dia akan duduk diam mengangkang sambil cari kutu di celah kangkang.

Cuba kita agah-agah sikit, seolah-olah nak mengacau. Mak ai kau!!!

Bagai nak luruh semua daun pokok mempelam tempat dia kena tambat! Mata naik merah, ponggong naik merah menyala. Punya la marah macam anytime rantai penambat akan putus!

Macam tu jugak kita deal dengan manusia. Terutama jenis 'bagai beruk dapat cincin'. Kalau manusia, jenis yg baru dapat atau naik pangkat.

Kita agah-agah sikit, kemudian buat tak ambik pot, agah-agah sikit, kemudian kita buat dek. Seronok melayan beruk dapat cincin ni.

Kah kah kah kah kah!!, buat apa layan beruk lama-lama. Beruk kan tu? Muka pun dah rupa beruk.

Lama-lama letih la dia. Ala.. beruk bukan ke bodoh? Kah kah kah

Serupa lembu, kena tambat mengikut cakap tuannya.

7 comments:

  1. Hahahaha...ambikk...

    ReplyDelete
  2. bull eyes..........
    sempoi.....
    ini jenis jalang cari makan.....
    bodek......
    ajak debat.....
    teloq kecut....
    roti najib juga......
    muka haramjadah......

    ReplyDelete
  3. Aku teringat perumpamaan "seperti beruk kena belacan", "seperti beruk mendapat bunga" Sampai sekarang pon akau masih tak faham bagaimana orang Melayu kita dapat perumpamaan tu...mungkin melalui pemerhatian atau buat eksperimen ..Kalau ikut orang kampog aku,,petua kalu nak jinakkan beruk liar yang suka melompat lompat dan memekik mekik tak tentu pasal ini ialah dengan bagi dia pisang berangan dan carilah satu beruk betina yang comei,,,pasti beruk jantan liar ni akan diam...lepaih tu barulah ko boleh ajar dia cara petik buah kelapa muda.

    ReplyDelete
  4. Bhai LL....

    Ayat sarkastik lu mantop lar... hahaha

    Err... itu beruk ker ungka yang guna menatang alah tue???

    ReplyDelete
  5. aduih mak ooi.....
    besarnya lubang juboq zahid....
    ini bukan taroh botol plastik......
    mesti kena jolok dgn batang meriam ketika menjadi menteri pertahanan....

    ReplyDelete
  6. Ko biasa minum ayak klapo muda kan, Kalo ko tanya penjualnya,dapat dari mano asal buah klapo muda ni banyak banyak,,jawabannya mesti klapo mudo dari Bagan Datoh...Aku agak tentu ramai beruk beruk yang panjat pokok klapo
    ni kat Bagan Datoh...Dan aku raso tentu beruk beruk ni begitu setia dan taat pada tuannya...Kalo ko tak pecayo ko tanyo penjual klapo mudo kat tepi ja;lan tu.

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.