Monday, January 21, 2013

Terbaek Dari Facebook - Solat Seorang Pilot

Madu tualang power! Click here

Ini bukan pilot MAS. 

Pilot itu orang Libya mengerjakan solat Maghrib.

Atas landasan pun OK bila mana masa terlalu suntuk untuk beliau pergi ke surau airport. Surau di mana-mana pun kecik dan beberapa rules kena observe:

1 bukak seluar, 
2 bukak spenda, 
3 cari tempat sangkut seluar & spenda
4 pakai kain pelikat, 
5 ambik wuduk,
6 dan cari kopiah wakaf di surau,
7 baru boleh solat.

Ini sahaja makan masa 10 minit.

Itu belum masuk kira masa diambil untuk menggulung dompet dalam gulungan kain pelikat. Belum kira masa menghampar sejadah.

Kita orang Melayu amat bertertib dan berukun. Kah kah kah!


6 comments:

  1. Bhai Libang Libu...

    Hahaha... itu la Melayu bhai... Melayu kan lebih Islamnyer berbanding kaum lain... hahaha

    ReplyDelete
  2. bila xdk sejadah dah xsolat terus...sluar kotor laa, spender kotor laa...lagi bagus org melayu nih..

    ReplyDelete
  3. Ikut keadaan lah beb..tak kan nak sembyang nak pkai suar dim yg dah 6jam teperuk celah kelekang bro..apa salahnya bersihkan diri dulu....

    ReplyDelete
  4. orang melayu memang cerewet dan suka menyusahkan bab-bab ibadat,contohnya tengoklah berapa banyak hukum adat dimasukkan dalam perkahwinan.
    Benda senang jadi susah.

    ReplyDelete
  5. ni mesti orang bujang yang dok sebok nak prepare majlis akad nikah ....

    ReplyDelete
  6. aku pernah borak ngn kwn cina budha psl solat ni, aku ckp org islam x perlu ke tempat khas tiap kali nk solat, tepi jalan ni pun blh...dia tekejut dgr...aku pun cerita la sikit demi sikit yg cantik2 la...dia senyum hepi je dgr...hemmmm...ramai kwn2 bkn islam aku yg agak lunak sikap ngn islam ni, tp persepsi diorg salah bkn salah diorg, tp kempen ke arah kebaikan islam tu kurang sgt di malaysia ni, tmbh pulak ngn kempen jati,perkasam,pekida ekstrem smpi org bkn islam anggap itu la islam...sedih betol la aku

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.