Tuesday, January 29, 2013

Cikgu-cikgi Masih Nak Mengundi UMNO?

Guru Besar kaki palat. 

Sudah lah. Yang sudah, sudah lah. Itu cerita lama. Sampai bila tak sedar-sedar hidung kena cucuk?

Tak sedar-sedar lagi? Masih terhegeh-hegeh nak mengundi UMNO?

Sedarlah cikgu-cikgi, bunyinya kerja 7 pagi - 2 tengahari tapi kenapa pukul 5 petang ketiak dah masam baru nak balik rumah?

Cikgu-cikgi dapat subsidi dakwat printer? Berapa batang marker pen dapat dalam sebulan? Photostat pakai duit sapa? Kertas A4? 

Orang lain pergi opis semua alat tersedia. Pen free, kertas free, dakwat free, laptop free, semua free. Punya haramjadah kadang-kadang minum teh pun free tau? Minum teh 4 kali sehari.

Cikgu-cikgi makan pun tak tentu masa. Orang kerja opis gomen boleh mencekik sampai pukul 3 ptg, cikgu-cikgi kadang-kadang pukul 3 petang belum tentu jumpa nasi.

Tak cukup di sekolah, kerja bawak balik rumah. Tengah malam buta kena bangun buat data entry. Server punya la haramjadah slow.......... Dalam pada itu, sekupang haram Kementerian Pelajaran tak bayar upah kerja lebih masa.

Wei... tengah malam orang lain menenggek atas perut la... Kah kah kah! Nak maen pun tak senang.

Hari Sabtu kena pergi sekolah. Geng-geng PTD pergi makan bakso, makan sate, pergi zoo dgn family pada hari Sabtu tau?

Hari Sabtu cikgu-cikgi pergi sekolah buat kerja tukang kebun. Barua punya Guru Besar.

Dapat Guru Besar dah nak menopaus & bersara lagi macam sial. Tak ada reti malu lagi dah. Boleh kata, depan anak buah menggosok menggilap telor PPD.

Pakatan Rakyat janji nak kasi elaun RM500-00 tak mau? Cikgu-cikgi ni nak mengundi UMNO lagi ke? 

Kalau rasa was-was untuk mengundi Pakatan Rakyat, pergi la masuk bilik & kunci dari dalam. Duduk bersila atas lantai, bongkok slow-slow...

Sendiri kolom lah!


liq

6 comments:

  1. Aje ngan bebeno cek egu libang libu woiii.....teman nyokong sesangat tu...anok teman ghope itu le ghagamnye...nyemedang je sebuk dengan he skoloh....tapi dia kuat nyokong pah...itu teman seghonoknye tu.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok bebeno. bior deme tumpo kali ni.

      Delete
    2. den setuju sangat la kito tukar jo BeEnd ni. kalau BeEnd lingkop..kito suruh PTD turun seminggu sekali jadi cikgu kelas tambahan hari sabtu. gilir2 dengan org kementerian pelajaran, JPN dan PPD. Baru fair n square bro...ada setuju ka?

      Delete
    3. biar dia merasa jadi tukang kebun sekali-sekala pun ok jugak.

      Delete
  2. Ada lagi ke cikgu yang karat umno... Mungkin la ada kot tapi tak banyak. Buleh katakan kalu pergi satu sekolah tu hampir-hampir semua dah taknok dah... Tak sior dema ke BN.. Kot ada pun sekerat dua cikgu pompuan.. Kebanyakannya semua udah tak gemor umno-bn..

    Tapi di pejabat PPD masih kuat ke'umno'annya. Teman rasa mengkalu Pakatan menang nanti habih semua orang pejabat PPD kena lempor..

    p/s Macam mana orang tak suka UMNO-BN, dema tetap akan menang PRU ni.. Pasai apa? jawab la sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkah kah!
      ni yg best - "semua orang pejabat PPD kena lempor.. "
      ajenye ngancuk!

      Delete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.

Pergi lah mampus.