Wednesday, April 20, 2011

Ber'E-MAIL' la kamu, sebelum kamu di'e-mail'kan!

Image
"Apa ni? Org nak bagi e-mail free pun komplen?"
"Korang jgn jadi bodo la, ambik je la e-mail free ni.."

"Bukan korang tak tau berapa Yahoo!, Google, 
charge utk satu e-mail? Mahal tau..!"

"Wei org kampung, org Felda, ber'e-mail' la kamu, 
sebelum kamu di'e-mail'kan!"

KAH KAH KAH! KAH KAH KAH!

Troubled firm to spearhead Malaysian Email Project
http://www.asiasentinel.com
WEDNESDAY, 20 APRIL 2011


Is the government once again bailing out UMNO cronies?

The Malaysian government has handed a RM50 million (US$16.5 million) contract to a nearly-moribund company to set up a citizen email service that probably isn't needed, raising new questions about Prime Minister Najib Tun Razak's vow to clean out cronyism from the United Malays National Organization.

The contract, announced Tuesday by Najib, was awarded to a firm called Tricubes Bhd., one of 12 companies listed by the Malaysian Stock Exchange as eligible to seek help from the Corporate Debt Restructuring Committee to reform its debts because of its "poor or adverse financial condition."


liq

Miskin, Buta Huruf dan PUAKA


Aku tak ada perangkaan kadar kemiskinan dan buta huruf di Sarawak. Cumanya, aku terfikir keputusan PRN Sarawak baru-baru ini ada kena mengena dengan kadar kemiskinan dan kekurangan ilmu pengetahuan penduduknya. Kalau aku sebut buta huruf sekali lagi, sure melenting orang Sarawak.

Satu Malaya dah tau PUAKA itu telah menang besar lagi. PUAKA itu telah mengekalkan kuasa ditangannya dengan undi-undi luar bandar/pendalaman. PUAKA itu jadi raja lagi walaupun telah menyebat merembat harta pusaka orang Sarawak dengan banyaknya. PUAKA itu tak heran langsung undi di bandar tidak lagi memihak kepadanya. Tapi bagi aku, lagi menghairankan bagaimana orang Belaga (kawasan empangan Bakun) masih memilih parti PUAKA itu?

Inilah untungnya bila rakyat tidak diberi jadi pandai. Biar moyang, datuk, bapak, anak, semua sekelian dalam keluarga sekadar tahu ABC sahaja. Air batu campur. Tak payah belajar tinggi-tinggi. Macam mana nak belajar tinggi-tinggi, negeri kitak penuh hutan kata PUAKA. Nak pergi sekolah susah, naik bot turun bot boleh mati lemas. Boleh dibaham buaya. Masuk hutan keluar hutan, baru sampai sekolah. Silap hari bulan masuk perut singa.

Baik kitak tak payah pergi sekolah, kata PUAKA.

Inilah untungnya bila rakyat tak diberi jadi pandai. Boleh sumbat apa saja dalam mulutnya.

BN bagus. Baguuuuuussss... PBB Bagus. Bagussssss. Apam Lebanon baek. Baeeeeekk!! Pilihlah parti cap PUAKA. Satu pulau dengan tupai-tupainya sekali pakat ramai-ramai memilih PUAKA. Itu pasal sejak dari zaman Madey MamakKutty lagi, harga buku di Kinokuniya boleh buat beli beras 90 kilo. Mahal. Supaya orang tak beli, tak mampu nak beli. Baik orang beli beras. Kalau sepanjang hayat asyik beli beras, tak pernah membeli buku, jadi bodohlah jawabnya.

Bodohkan mereka, nescaya lambat-laut akan ku cucukkan hidung mereka, kata PUAKA.

Sewaktu aku menumpang di Sarawak dulu, aku pernah terdengar satu peribahasa yang amat celaka, "lagi mudah membeli Iban dari membeli ikan masin". Menyedihkan. Nampak sangat suku Iban ini sengkek tiada umpama lagi. Ikan masin pun dah jadi lebih berharga dari Iban. Walhal Sarawak tanah Iban, bukan tanah untuk Melanau PUAKA sahaja.

Inilah untungnya bila "Balak diutamakan, Iban dimiskinkan." Anak Alfred Jabu bawak 3 lori beer masuk hutan, satu Sarawak punya Iban sudah kaw-tim. Inilah kerja PUAKA selama 30 puluh tahun memerintah, meranapkan sosio-ekonomi Iban dan lain-lain suku yang bergantung pada hutan.

Tabur pasir dalam periuk nasi mereka, lambat laun Iban ini akan ku cucuk-cucuk hidungnya, kata PUAKA.

Tapi PUAKA ini lagi hebat, bukan sekadar pasir tapi segala macam racun ditabur. Sampai kehari ini Iban masih lembek tak boleh nak bangun-bangun berdiri diatas kaki sendiri. Inilah suku yang satu masa dahulu pahlawan memenggal kepala musuh, tapi kini tunduk merangkak dengan kepala agung yang PUAKA hulur. Bukan banyak pun kepala agung yang PUAKA ini hulur. Tapi disebabkan miskin, dengan RM50 mewahlah sekejap dengan ikan masin. Maka terpangkahlah undi untuk PUAKA.

Paling palat lagi, sudah lah hutan adat Iban ditebang, balak dijual haram sekupang tiada habuan untuk Iban, tanah dijadikan ladang sawit, Iban si tuan tanah adat asalnya kini jadi kuli batak ladang sawit PUAKA. Kena perah kena pulas.

Memang celaka amat PUAKA ini. Mana perginya bomoh-bomoh power suku Iban ini? Kasi santau sama ini PUAKA!!!

Apa? Bomoh Iban pun dah kena penangan kepala agung??? KAH KAH KAH KAH KAH!!!!

~ LibangLibu



liq

PERNAH Baca BISMILLAH Sebelum Makan?

Pernah tak?

Ini persoalan remeh. Leceh. Tapi cuba menung-menungkan sejenak. Pernah tak? Dari pagi, ketengahari kepetang kemalam. Makan, mencekik, menyumbat dan melantak. Semua balun. Burrrrrp! Kenyang. Sebut Alhamdulillah? Kah kah kah kah kah! Bismillah pun malas nak sebut, inikan nak pulak sebut Alhamdulillah. Ptuih!

Gerenti ramai diantara kita akan mengatakan, mestilah baca Bismillah, kitakan orang Islam. Orang Islam baca Bismillah sebelum makan. Kalau tak baca Bismillah setan iblis akan makan dulu, setan iblis akan kencing berak atas makanan sebelum masuk perut kita, setan iblis akan kacau makanan dengan najis sebelum masuk perut kita. Mak kita suruh baca Bismillah sebelum makan, ustaz kita marah kalau tak baca Bismillah sebelum makan. Baca Bismillah penting wooooo....

Lunch-chow laaaaa.. jgn nak kencing. Cuba ingat-ingatkan balik, bila last kita baca Bismillah sebelum makan?

Sure ada pulak yang kata, kami baca 'dalam hati'. Bab ini lagi haru, dok main dalam hati. Kalau baca Bismillah boleh 'dalam hati', try la 'makan dalam hati'. Boleh? KAH KAH KAH!

Agak-agaknya inilah punca utama masalah kegemukan yang melanda masyarakat Melayu kita. Macam mana nak slim? Makan tak baca Bismillah, kunyah tak lumat, tak hadam, mencekik banyak bukan main dan lemak makin berkumpul tiap hari.

Cuba tanya Bik Mama yang gedebab, "lu makan ada baca ka?" Hadiahnya 'smack-down' separuh nyawa!
KAH KAH KAH KAH KAH KAH!!!


liq