Monday, May 16, 2011

Melayu Mana Tak Makan BABI?

Madu tualang power! Click here
Teringat aku, satu waktu dulu tebal muka mak bapak aku bila apek penjual ikan di pasar Kuala Kangsar mengatakan, "mana ada Melayu tak makan babi Encik Hasan..."

Ada lagi tak spesies Melayu tak makan babi ni? Kah kah kah kah kah kah!!!!

Kita di Malaysia ini aku rasa kalau kita tidak mendapat perlindunganNya, rasa-rasanya susah nak mengaku tak makan babi. Biskut, aiskrim, makanan segera dan segala bagai benda lagi dah mengandungi bahan dari babi. Pendek kata benda yang sedap, diproses dan keluar dari kilang ada mengandungi bahan dari babi.

Yang babinya bahan dari babi jugak la yang sesuai, bahan dari babi jugak lah yang murah. Pengawet, pengental, pembeku dan berbagai-bagai aneka lah.

I am Babi. Parveen Babi.
Baru-baru ini aku terbaca satu posting dari Greenboc tentang kek dan roti pulak dah ada bahan unsur babi. Sebelum ni Greenboc ada menyiarkan rencana tentang kopi dicampur gelatin babi di sebuah kedai kopi popular di Johor. Sejak merdeka Melayu kat situ minum kopi bergelatin babi. Sejak merdeka beb.

Ubat pun dah kompom mengandungi bahan dari babi. Apa ni? Melayu mana mau lari? Kah kah kah kah!!

Bab ubat mengandungi bahan babi ini pernah keluar dalam Berita Hairan. Dilaporkan Jamil akan memastikan ubatan ini akan hanya dijual dikaunter tertutup.

Kaunter tertutup pala bana apa ni? Kaunter tertutup babi apa? Seumur hidup aku belum jumpa kaunter tertutup. Kalau tertutup macam mana nak meniaga? Tak pernah aku dengar penjual tak mau jual barang. Bangkai pun kalau ada harga, orang jual daaa. Jamil ni memang poyo.

Paling babi sekali JAKIM ni, main cover2. Apa salah umumkan benda2 yang mengandungi bahan berbabi dan ambik tindakan. Serius punya tindakan. Kasi hukuman keras denda kerja berat. Bukan denda celah gigi.

Babi tak JAKIM ni? Babi kan?

Memang babi.

6 comments:

  1. ape benda di merepek kau nih?

    ReplyDelete
  2. tu la bila akhir zaman ni bila jawatan berkaitan agama dipegang oleh yg bukan ahlinya...abis lingkup Islam dibuatnya

    ReplyDelete
  3. betoi tu yob.

    betoi. Teman sokong 100%!

    ReplyDelete
  4. kah2 edak le pulak teman tau pak hassan kene ngan apek kat kuala kikiki....serius bahaya ni...

    ReplyDelete
  5. iye. saje nye le.

    ater ape kita nak kata yob...

    ReplyDelete

Komen pembaca amat dialu-alukan. Lambat atau cepat, ianya akan disiarkan.

Tetapi, komen yg mengandungi iklan pil kuat batang, pil pacak, pil kemut, sendat, sempit, meraung, merengek, mengaum; jangan harap ianya akan disiarkan.