Thursday, February 18, 2010

Dasar Buat2 Pekak Badak

Pencuri bisu diberkas

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my

JASIN – Misteri kehilangan wang dalam tabung di tiga buah masjid di sekitar daerah ini sejak awal Februari terjawab apabila polis dapat memberkas seorang lelaki kurang upaya ketika sedang mencuri di Masjid Al-Taqwa Kampung Rim di sini baru-baru ini.

Tangkapan pukul 7.45 pagi pada 8 Februari lalu itu dilakukan selepas polis membuat intipan selepas pihak berkuasa tersebut menerima tiga laporan mengenai kehilangan wang tabung masjid di sekitar daerah ini.

Makhluk bisu..
Jahat mencuri pulak..
Tangkap , bubuh dalam jel.
(itu rakyat marhaen ikan bilis punya cerita)

Ini satu makluk tak bisu..
Tapi pekak serupa badak..
Atau pun buat2 pekak..
Bercakap menipu..
Dah kena cap penipu, Liar Liar Liar (Karpal suda taro juga!!)
Suruh tarik pun  tak NDAK!! bukan tau malu. (tak caya? klik kat sini) 
Saiz-pool Bukhari pun tau malu he he he tersipu2 mengaku tak berak 2 hari.. thee thee hee hee





liq

Otai Pun Kena Pakai Lencana?

1MALAYA - Setiap pendatang asing sepatutnya diwajibkan memakai pas atau lencana khas bagi memudahkan pihak berkuasa memantau dan membuat pemeriksaan terhadap status mereka di negara ini.

Dokumen itu juga wajar dilengkapi ciri-ciri keselamatan khas dengan warna serta logo bendera negara asal sebagai mekanisme baru pengawalan warga asing.

Jual kambing nak datang 1Malaya.
Jual tanah dua tiga kangkang nak datang Svarnabhumi punya pasal.

Tup..tup..
Kena pakai lencana.. lencana!!
Nasib baik tak disuruh pakai gabus.
Sumbat gabus. Sumbat libut.
Saiz-pool Bukhari la! 2 hari peram..

gambar hiasan

Amat elok suruh pendatang pakai lencana.

gambar hiasan

Senang kenal. Kadang2 warna kulit boleh menipu, ingatkan Melayu, rupa2nye....
Sebab lumur dngn bedak sejuk pun boleh jdi mem matsaleh..
Pendatang ni dah melampau2.
Suara dah kuat. Makan kuat. Kapor kuat. 
Dah mula mengarah itu ini..

sekadar gambar hiasan.


lepas pakai lencana, paksa pulak puak2 ni pakai setokin! tee hee theee..he he
berbelang-belang.. macam taik cicak!
liq

Quiet and Quaint Daro, Sarawak


Most of the towns in Sarawak are located by the river and Daro is not an exception. Daro is a small township situated at the riverbank of Sg Daro. The exact figure of the population is unknown and Melanau and Chinese are the majority groups. They co-exist with other small ethnic groups as well.


Upon reaching the jetty at Daro, it is hard to miss the giant Terubuk replica erected by the roadside near the jetty. The reason why the replica is there is unknown, maybe as reminder that Daro once was a fishing village or that Terubuk is aplenty in Daro.

Nearest towns to Daro are Sibu, Sarikei and Mukah and the most popular method to reach there is by the river though there are tarred roads as an alternative. Boats of various shape and size line up the jetty ready to offer their services.

For a small town, Daro has all the necessities for its inhabitant. It is a tidy town, important government offices line up along the main road and easily spotted and accessed.


As for tourism, Daro is offering none and this township is not even on a holidaymaker’s map. Daro lacks the star attraction to woo tourists and it looks like not much can be done.


For newcomers looking for halal food, they just have to wander along it streets. Locals are friendly and accommodating. It is not that difficult to spot a stall selling one. In the evening, there is an open air eating place opens for business. Just wander around.


Daro is a quiet small town catering just to the need of its inhabitants and without any intention to please tourist or any cooky newcomers.

liq

Jangan Salah Faham

Tengok dulu betul2 gambar kat bawah ni..


Ini bukan rapat umum menentang PPSMI.
Harap kepala lilit dengan kain, telor kena lilit dgn spender.
Ponggong kaler itam-itam manes.., tapi bahasa sendiri tak hormat.


Ini juga bukan rapat umum menentang ISA.
Kalau rapat umum menentang ISA, topi merah tak boleh berdiri tercegat..
Dia mesti menghayun dan menghayun sampai Maghrib!
Satu lagi mesti ada trak air pancut.. mandi reramai! he he


Ini pun bukan rapat umum tajaan Berohing Ali.
Sebab tak de katak datang. Hari pun tak ujan. Tak de bunyi "..ong ong.. gede..gedei.."
Lagi pun, gilo ko ramai mcm tu nak sokong katak puru.. he he thee thee..


Itu rapat umum tajaan Kapal Layar.
Marah kan ahli parlimen Australia membiarkan adegan kanggaru tala kanggaru masuk kat TV Australia.
"We all kat 1Malaya ni, jijik la..meluat.."
"Apa la u all orang Australia, no manners"
"At least beb... kasi la usung tilam satu kali"



liq

Sorong Papan Tarik Papan

Permohonan Mat Nuar untuk hakim tarik diri ditolak



1MALAYA:  Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mat Bidin Mat Piah, hari ini menolak permohonan Mat Nuwar Berohing agar beliau menarik diri daripada terus mendengar kes "lewat lagi!" membabitkan ketua pembangkang itu.

Datuk Mat Bidin Mat Piah berkata, beliau tidak nampak sebarang sebab kenapa beliau perlu menarik diri daripada mendengar kes itu.

Buah keranji dalam perahu,
Suruh mencekik, dia mencekik.
Suruh berenti haram dia tak mau..!!

Ada beberapa sebab kenapa dia tak nak tarik..
disuruh pun tak nak jugak tarik..
Jeng..jeng..jeng..
hehe thee thee..

..awal lagi..! "ikut suka aku la"
syok lagi, biar dah beruban nak mampoih pon..
sedap lagi..he he
baru 15 minit, ek eleh.. "woi! aku bayaq apa? bukan pakai duit hangpa!"
dah telan viagra 2 bijik, pil kuda setengah kati, gambir Sarawak setengah mati! hehe he
mem Ulan Bator wa cakap lu.. huargh! huargh! huargh!
Mongol mali woo! manyak musat!! "tak nak tarik sampai mati..."


liq