Sunday, October 19, 2014

Jangan Tanya Apakah Negara Boleh Buat Selipar, Tapi Tanya Apa Selipar Boleh Buat Untuk Negara?


Dont ask what the country can do for you but, ask what you can do for the country? - oleh salah seorang Tuang Presideng AS.

Artikel dibawah dicedok dari The Malaysian Insider BM. Apa yg dibuat oleh pesara keretapi tersebut amatlah diluar jangkaan, mengagumkan, wow!, hebat, bergeliga dan absolutely coooooooool... bananas!

Kah kah hka kah!!!

Selipar di muka Najib sumbangan saya untuk negara, kata pesara yang marah

Ini bukan kali pertama pesara M Krishnan melakukan perkara seperti meletakkan selipar ke muka perdana menteri, malah katanya akan melakukannya berkali-kali hingga mereka dapat 'mesej'nya. – Gambar dari Facebook, 19 Oktober, 2014.

Pesara M Krishnan seorang lelaki yang marah terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN).

Dan kemarahan membuak-buak inilah yang mendorongnya meletakkan selipar di atas wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di satu poster semasa membuat protes terkini terhadap pemotongan subsidi bahan api di luar bangunan Parlimen minggu lalu.

Dia kemudian ditangkap kerana perbuatan itu.

"Kehadiran saya hari itu tidak ada kena mengena dengan pemotongan subsidi. Saya marah dengan kerajaan, merekamelakukan sesuatu yang salah, mereka menyalahguna undang-undang kerana mereka tidak memahaminya, mereka menjadi bahan lawak dunia, dan saya mahu mereka tahu itu," kata Krishnan kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur minggu ini.

Kisah Krishnan adalah cerita tentang kekecewaan terhadap sistem penyampaian awam yang dialami golongan berpendapatan rendah sepertinya.

Beliau bergantung kepada pembayaran Perkeso untuk hidup, mengalami kecederaan di tempat kerja, dan tinggal di rumah kos rendah awam di mana suasananya memeritkan.

Gambar dia memegang selipar di atas muka Najib dalam poster itu diterbitkan di Facebook melalui laman "Friends of BN - Barisan Nasional".

Kerana tindakan itu, bekas pengendali kren berusia 56 tahun itu ditahan.

Tetapi ia bukan kali pertama. Dia membuat tindakan yang sama bulan Mei lalu ekoran kerosakan pada flat kos rendahnya, dan berkata akan melakukannya sekali lagi.

"Saya melakukannya berkali-kali sebelum ini dan saya sudahpun ditahan kerananya, tetapi saya akan melakukannya sekali lagi dan sekali lagi sehingga mereka dapat mesej bahawa kita ingin dilayan sama rata sebagai warganegara," kata Krishnan.

Penangkapan terbarunya pada 11 Oktober, tiga hari setelah protes anti kenaikan harga minyak dibuat di luar Parlimen. Putrajaya mengurangkan subsidi minyak pada 2 Oktober, menaikkan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen seliter.

Krishnan ditahan lebih 24 jam kerana polis mahu menyiasatnya atas penghinaan yang disengajakan dengan niat membuat provokasi terhadap keamanan dan ugutan jenayah. Dia kemudian dibebaskan dengan jaminan polis.

Kisah kekecewaannya terhadap Putrajaya bermula sejak zaman kanak-kanak lagi, dia seorang yang tidak bernegara, dilucutkan kewarganegaraan, sehingga umur 12 tahun.

Sejak itu, setiap sedikit "kesalahan" atau "ketidakadilan" oleh Putrajaya memberi kesan mendalam terhadap Krishnan, yang lahir di Kajang, Selangor, termasuk fakta bahawa dia disenaraikan sebagai "keturunan India" dalam dokumen rasminya.

"Mengapa saya 'keturunan India'? Saya tidak dilahirkan di India.

"Saya mahu dikenali sebagai keturunan bangsa Malaysia, saya orang Malaysia," katanya yang fasih bercakap dalam Bahasa Melayu.

Berikutan berita penangkapannya, penasihat DAP Lim Kit Siang mempersoalkan sistem keadilan yang menyebabkan Krishnan ditangkap hanya kerana meletakkan selipar di atas gambar Najib.

Krishnan bagaimanapun, tetap berdegil, "Saya menolak menandatangani kenyataan 112 di balai polis kerana ia ditulis dalam bahasa Melayu, jika saya 'keturunan India', maka ia harus sekurang-kurangnya ditulis dalam Bahasa Tamil, lagipun ia satu-satunya bahasa yang saya boleh baca sebenarnya," katanya.

Katanya, dia tidak fikir dia perlukan seorang peguam, kerana dia mampu bercakap untuk dirinya sendiri dan menyedari hak-hak di bawah undang-undang.

"Saya tidak takut, saya tahu hak saya, jika mereka mendakwa saya, saya tahu mereka menyalahguna undang-undang dan saya tidak melakukan apa-apa kesalahan terhadap undang-undang.

"Saya didaftarkan sebagai OKU (orang kurang upaya). Oleh itu saya dilindungi oleh Agong," kata Krishnan yang mengalami kemalangan semasa bekerja sebagai operator kren.

Dia berkata kehadirannya di protes terhadap pemotongan subsidi minyak adalah untuk menghantar mesej kepada kerajaan – bahawa Perlembagaan dan Rukunegara melindungi warganegara Malaysia dan Putrajaya salah kerana menyalahgunakan hak rakyat.

Krishnan menegaskan bahawa dia bukan ahli mana-mana parti politik, tetapi bersimpati terhadap Hindu Rights Action Force (Hindraf), yang hilang relevansinya selepas bertelagah sesama sendiri.

Selama direman baru-baru ini, Krishnan memberitahu ketiga-tiga anaknya yang sudah dewasa dia ditahan tetapi memberitahu mereka agar tidak mengunjunginya.

"Saya tidak mahu mereka menyokong saya secara terbuka atau dikaitkan dengan saya kerana saya tidak mahu pihak berkuasa pergi mencari mereka pula," kata Krishnan yang tinggal seorang diri di flat kos rendahnya di PPR Sri Alam, Sungai Besi.

Dia juga tidak bergaul rapat dengan jiran-jirannya kerana "reputasi"nya yang selalu menyertai protes.

"Saya tidak mahu mereka merasa tidak selesa apabila bergaul dengan saya, jadi saya hanya terus bersendirian sahaja," katanya.

Dia kerap menghadiri perhimpunan protes setelah mengetahui mengenainya dalam akhbar Tamil, terutama Malaysia Nanban.

Untuk sumber pendapatan rendah dan berbelanja kecil sepertinya, cukup untuk beliau membuat protes secara tetap.

Sebagai contoh, dia selalu berulang-alik ke pejabat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur bagi melaporkan kecacatan pada flat kos rendahnya itu sejak pertama kali menerima kunci tiga tahun lalu. Namun tidak ada penyelesaian terhadapnya.

"Mereka datang dan mengambil gambar dan kemudian saya tidak dengar apa-apa dari mereka, apa jenis pentadbiran itu?

"Saya juga mempunyai surat daripada Datuk M Saravanan (bekas Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan) yang mencadangkan agar saya diberikan satu unit rumah gantian tetapi mereka rasanya tidak mahu memenuhinya," katanya.

Ini juga puncanya Krishnan melakukan aksi membaling selipar yang sama pada Mei tahun ini.

Sebagai pihak yang bergantung kepada bayaran Perkeso setiap bulan, kata Krishnan, dia sepatutnya menerima RM1,100 setiap bulan kerana gajinya sebanyak RM2,200 sebulan ketika bekerja sebagai operator kren sebelum cedera, tetapi Krishnan hanya menerima RM750 sekarang.

"Untuk semua kelemahan kerajaan yang terpaksa kita hadapi, tindakan membaling selipar saya adalah sumbangan saya untuk negara ini, untuk anak-anak saya dan anak-anak mereka yang akan datang.

"Kita perlu menghantar mesej yang kuat kepada kerajaan, dan ini adalah cara saya untuk berbuat demikian," katanya. – 19 Oktober, 2014.

liq

Friday, October 17, 2014

Kita Masih Terus Digentel Mat Saleh



Msia telah terpilih sbyk 3 kali menganggotai Majlis Keselamatan PBB, tahun 1965, '89-'90 & '99-'00.

Tahniah Malaysia!

Mula2 sekali, kita kena tau, jgn jadi pekak tuli. Majlis ini cuma rubber-stamp. Majlis ini ibarat seekor singa jantan yg telah dikloroxkan warna kulitnya, dicukur segala bulu dan dicabut giginya. Tak bagi pakai gigi palsu pun.

Kah kah kah kah!!!

Khabarnya dahulu, Bush terpaksa menelefon Mahafiraun utk mintak persetujuan mengebom Iraq.

Ketika itu khabarnya juga mengatakan Mahafiraun tgh makan dalam satu majlis di Jepun. Mahafiraun mintak Bush tunggu kerana dia tengah sodap mencekik. 

Kah kah kah kah!!! Sapa la yg reka cerita nih? Kah kah kah kah!!!

Selesai mencekik, barulah Mahafiraun menjawab panggilan Bush. Mahafiraun pun kompom la dgn Bush utk mengebom Iraq.

Nasib baik Bush telefon semasa Mahafiraun tengah gendang gendut tali kecapi perut kenyang senang hati.

Katakan la, Mahafiraun dapat call time dia tengah mencangkung merah-merah muka meneran sembelit? 

Kah kah kah kah!!!

Habis kita. Kah kah kah kah!!!

Kot-kot disuruhnya Bush, "bom lah dgn negara aku sekali!"

KAH KAH KAH KAH KAH KAH!!!!!

liq

Membuntuti


Katakerja/verb bagi perbuatan Mamat 
bersampin kuning diatas dipanggil,
'membuntuti'
Kah kah ka hkah kah kah kah kah kah!!!


Semoga dilanjutkan usia Mursyidul Am kita, TGNA. Semoga dikurniakan rezeki dan kesihatan yg baik kepada TGNA. Semoga dikekalkan istiqamah TGNA, sekali-kali tidak akan ber'kluk-klek' dgn HAMNO.

Harapan kita, kalau TGNA pergi mendahului kita, gantinya bukan Pak Lebai Haji Halau Jin Air Jampi Ajen Hartanah PerpaduWang HAMNO, Haron Din.


Cumanya TGNA,

Kami ni macam mana?

Apalah salahnya kami nak pergi dengar orang berlabon-labon dikenduri rumah PasMa?

Kami pun ada pilihan macam Tamrin juga. Kadang2 terasa juga nak minum teh rumah orang.

Si Nasa tu pergi makan kenduri rumah HAMNO sampai buntat-buntat terbalik pusat, dibantainya langsung tak nak balik-balik!

Kahkahkahkahkahkah!!!

liq

Thursday, October 16, 2014

Ubat Sakit Gigi Palig Mujarab



Yg paling mujarab ialah cabut, kalau dah teruk sangat.

Kalau lubang/reputnya masih belum kritikal dan tiada jangkitan, menampal sudah memadai.

Kalau tak cukup modal, tumbuk bunga cengkih. Kemudian serbuk cengkih itu disumbat ke dalam gigi yg berlubang.


Kah kah ka hkah kah kah kah!!!!

Nak dijadikan contoh, serbuk cengkih ni macam BR1M la. Merasa 5-6 ratus masuk kocek.

Kah kah ka hkah kah!!!

Leganya sekejap, habis lama setengah jam.

Lepas tu kompom meraung balik,

"minyak dah mahal,
tepung mahal,
tambang bas sekolah naik harga,
ikan mahal,
ayam mahal,
daging dah takmampu beli,
beras mahal,
getah RM1.90-00 sekilo,
segala mak nenek mahal!"



liq

LK Siang; "Aji, sakit perut ka Aji..?"



DSAI: Pssssssst! Hang buat apa?
LK Siang: Tengah main Candy Crush, kenapa? Takpe kot?

DSAI: Ke mana la sorang lagi tak mai-mai ni..
LK Siang: Sat lagi sampai kot.

DSAI: Ntah-ntah dia singgah kat jamban bawah sana.
LK Siang: Mungkin kot.

DSAI: Iya lah, makin tua-tua ni, perut macam-macam ragam.
LK Siang: Lama tu.... berak batu kot.

DSAI: Mmmmph... sampai subuh esok tak sudah-sudah tuu.

KAHKAHKAH!!!!! KAHKAHKAH!!!!

Aji,

memang betul Aji, memang betul HAMNO umpama bulldozer dalam dewan.

Memang betul HAMNO buat dewan umpama rubber-stamp. Apa HAMNO hendak buat, semua lulus. Ahli-ahli dewan yg lain tak berupaya menghalang.

Perkara-perkara ringgit dan sen itu tak memerlukan kekuatan 2/3 dewan untuk kelulusan. Apa saja kandungan dalam bajet kompom akan lulus. Menyalaklah ahli dewan pembangkang sekuat mana pun.

Sejauh pemahaman aku, sebagai contoh, perkara seperti agama rasmi, bahasa rasmi, inilah yg memerlukan kekuatan 2/3 dewan untuk dipinda/digubal.

Undang-undang kapir Westsminter yg kita pakai sejak merdeka itu, tidak memperuntukkan satu kekuatan 2/3 dewan perlu untuk meluluskan/mengubah Bajet yg dicadangkan HAMNO. 

Pun begitu Aji,

Aji pergi mana?

Aji perlu berada di dewan dan dilihat berada di dewan utk;

1. memperlihatkan kekutan PR,
2. sama-sama bersama pemimpin lain memperlihatkan kebencian terhadap Bajet yg boros,
3. menggalas undi yg diberi kpd Aji sebagai pembangkang,
4. yg dah lepas, sudah la. Let's bygone, be bygone. (eeewah!)
5. membuktikan Aji tidak berak batu & main Candy Crush dalam jamban. 

Kah kah kah kah kah!!!!

Lawak pun lawak juga, tapi kita kena tahu, ketidakhadiran Aji tempohari adalah satu perkara serius.

Aji perlu diperli, disindir, kerana itu sahaja kita boleh buat. Kita bukan macam Din Ayam yg rapat kamceng dgn Aji.

Aji perlu diperingatkan bahawa, Dr Burhanudin al Helmi, Yusuf Rawa & Fadzil Nor telah meninggalkan kita dgn nama yg harum jadi sebutan di masa-masa hadapan.

Tak kan satu masa nanti Aji akan meninggalkan kami dalam keadaan Aji masih dibelit perkataan-perkataan, 'barua, brokar & pil kuda'?


liq

Wednesday, October 15, 2014

Anwar Ibrahim: "Aji, dah tak nak kawan ke?"





KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH!!!!
KAH KAH KAH KAH KAH!!! kah kah kah kah!
ZZZZZZ zzzzz zzzzzzzz zzzz ZZzzzz....
zzzzzz zzzz....

KAH KAH KAH KAH!!!!



liq

Menyuruh Ah Chong Jgn Makan Babi


Macam2 dah kita kata kat dia. Kita suruh dia balik China naik tongkang. Kita suruh dia masuk U luar negara kalau tak suka cara U dalam negara.

Terbaru kita suruh dia jgn bukak mulut mintak apa2 kalau dok mengundi DAP, PKR & PAS. Sedangkan dari puak inilah kita banyak mengutip cukai utk buat jalan dan buat masjid.

Lagi latest, malahon dari Habsyah di bawah ini menyuruh Cina jadi patriotik. Kah kah kah kah!!!!



Menyuruh Cina menyanyi Negaraku sepenuh perasaan menusuk kalbu, menyuruh Cina jadi patriotik serupalah macam menyuruh Cina jgn makan babi,

serupa macam menyuruh RaheeeeemTambi Kecik jgn pergi dekat mana2 sekolah menengah, mcam menyuruh Raise Stim menunggang kerbau bukan tunggang amah, macam Scorpene dgn besi burok, menyuruh Shafie Menggatal jgn membedal Zahida, MB Kedah dolu-dolu jgn ber'Del Monte',

juga serupa menyuruh Mahafiraun jgn makan sireh.

Juga serupa menyuruh Hadi Awang cakap cermat2, jgn suka2 sebut pil kuda. Orang akan ingat sampai bila-bila.

KAH KAH KAH KAH KAH!!!!


liq

Pak Angguk Juara Sorak


Sokong?
SokOOOOOOOOONG!!!!!


Betul? 
BetOOOOOOOOOOL!!!


Hidup Melayu!
Idop MELAYUUUU!


Itu lah bunyinya bila HAMNO bersidang di PWTC. Bagai nak rak. Siling pun kalau boleh bercakap, dia nak mintak diri.

Inilah budaya Pak Angguk Juara Sorak. Yg sorak tu kadang2 tak tau apa2 pun. Cuma nak join sekaki atau mau tunjuk dia pun paham sgt2 lah tentang sesuatu isu.

Kalau yg bersorak itu ahli yg datang dengan bas sewa, dibagi baju kurung selendang merah, dikasi wang saku sikit dan ada la macam air mineral/nasi bungkus sedikit sebanyak, kira OK la jugak.

Nak tau cerita klik DISINI

Mereka memang dibawak untuk bersorak buat ramai dan buat meriah.

Rupa adik tiri Mr Bean
pun ada. KAH KAH
KAHKAHKAHKAH!!

Tapi kalau yg bersorak itu MP. 
MP bro... bukan calang2 orang. MP! Ahli parlimen! Kah kah kah kah!!!
Macam ni punya perangai mintak naik elaun?

Tau makna MP? Kah kah kah!!!


Kah kah kah kah kah kah kah kah kah!!!!

liq

Tuesday, October 14, 2014

Ibarat Ulat Dgn Taik




Ibarat isi dgn kuku. Memang tak boleh dipisahkan sampai bila-bila.

Serupalah macam RaheeeeemTambi Kecik dgn budak sekolah menengah.

Serupalah mcam Raise Stim menunggang amah.

Serupalah juga macam;

Scorpene dgn besi burok.

Shafie Menggatal dgn Zahida Membedal.

MB Kedah dolu-dolu dgn Del Monte.

Mahafiraun dgn sireh.

Kisah2 hikayat spt ini tidak pernah dipersembahkan dgn bukti, namun orang akan ingat sampai bila-bila. Percaya la.

Hadi Awang dgn pil kuda macamana?!?

KAH KAH KAH KAH KAH!!!!


liq

Sembang Santai-mantai-bantai TG Hadi Awang



Letih dah Tok Guru kita ni. Tertera di riak muka.
Cukup2 lah kita menyindir Tok Guru.

Tajuknya Sembang Santai Tok Guru, bukannya Santai-mantai-bantai. Kahkahkah! itu aku menokok tambah. Program ini telah berlangsung di Gombak.

Tok Guru telah memetik isu Oktoberfest. 

Aku pun tak suka puak2 kapir buat kerja menonggang ramai2 semacam itu.

Sebabnya, mengundang bahaya. Sebabnya, lepas menonggang, hari larut malam nak balik rumah kena memandu kereta. Kalau tonggang segelas, tak ada kesan. Kalau dah tonggang satu jag?

Kalau dia terjun gaung sorang-sorang, tak mengapalah. Kalau dia melanggar Pak Lebai yg on the way bersubuh di masjid?

Boleh berOktoberfest, tapi puak2 kapir ni kena sewa bas. Bas ambik, bas hantar balik rumah. Tongganglah todi sampai terbalik pusat pun.

Cuma kita sedikit ralat semasa program santai Tok Guru ini,

Tok Guru tak sedikit pun memetik bahaya Stalin, Marx, Lenin dan juga parahnya wabak ketagih pil kuda.

KAH KAH KAH KA HKAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH!!!

liq