Monday, February 20, 2017

Q7 Dalam Kenang-kenangan

Madu tualang power! Click here


Q7

istiQomah
fastaQeem
Qamar
sadaQah
walaQ
Qadham
sadaQallahul azim

Kahkahkahkah!!!
Qah Qah Qah Qah!!!!

Sunday, February 19, 2017

Nama Saya Mujahidin, Saya Tolak RUU 355

Madu tualang power! Click here



Mujahidin Zulkiffli ialah pembaca Free Malaysia Today.

Di atas kepercayaan kebebasan bersuara tanpa wasangka, FMT cuba untuk berkongsi pandangan dengan pihak ketiga. Artikel yang disiarkan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mempunyai kaitan dengan FMT.

Oleh Mujahidin Zulkiffli

Saya seorang Muslim, jauh dari seorang Muslim yang sempurna, namun hati tetap kekal percaya kepada Allah. Mungkin ramai akan mempersoalkan mengapa saya menolak usul Hadi 355, kalau saya Muslim, bukankah saya wajib menerima hukum syariat?

Jawapan pertama saya, usul ini bukanlah hukum syariat Allah. Ini hukum rekaan manusia. Tidak wujud sama ada di dalam Al-Quran dan hadis, di mana hukuman yang dikenakan adalah dalam wang ringgit, atau mata wang apa sekalipun. Tiada saman atau denda dikenakan dalam syariat. Yang ada cuma bayaran diyyat, atau pampasan bagi menggantikan Qisas (hukum balas satu dengan satu).

Maka persoalan saya dari manakah hukuman bayar duit ini datang? Dari Tuhan Allah kah? Atau Hadi sudah jadi Tuhan? Allah berfirman di dalam Al-Quran:”Allah tidak akan membebani umatnya lebih dari yang ia mampu”. (Surah Albaqarah)

Siapakah yang mampu membayar denda RM100,000 yang Hadi mahukan? Hanya orang kaya saja, dan sekiranya ini menjadi undang-undang, di manakah keadilan sosial sekiranya hukuman ini terlalu berat buat mereka yang miskin?

Dan sekiranya hakim mempunyai budi bicara untuk menjatuhkan denda berat kepada yang kaya dan ringan kepada yang miskin, bukankah itu satu prejudis dan salah berdasarkan firman Allah: “Jika ia kaya atau miskin, maka Allah lebih tahu (keadaan) keduanya.” (An Nisa 135).

Hanya Allah yang layak menghakimi keadaan seseorang itu. Hakim yang prejudis adalah hakim yang tidak diterima Islam. Hukuman denda yang tidak berlandaskan Al-Quran dan hadis ini sepatutnya dimansuhkan bukan disalahgunakan dengan lebih besar.

Yang kedua, hukuman 100 rotan ini adalah hukuman hudud. Ia memang terdapat di dalam Al-Quran tetapi untuk kesalahan zina. Dalam melaksanakan hukum ini, 4 saksi lelaki Islam perlu dikemukakan. Saksi-saksi pula wajiblah daripada kalangan yang beriman, berakal dan paling penting saksi adil dan bukan seorang yang fasiq (tidak melakukan dosa besar dan tidak mengekalkan dosa kecil).

Cuba kita lihat kes tangkapan khalwat yang dilakukan, kebanyakan penangkapan dilakukan pegawai yang tampak kurang beriman (kurang adab tu kurang imanlah kan?), kurang berakal, kalau banyak akal sudah jadi doktor, jurutera dan peguam, kan?

Oklah, mungkin mereka ini berakal sebab keperluan berakal hanyalah tidak gila, tetapi adakah mereka ini memang betul tidak gila? Hmmm… jika dilihat mata kasar, ada antara mereka yang kelihatan cukup gila.

Dan adakah mereka ini adil? Kalau KPI mereka ialah menangkap orang, ini sudah jadi satu konflik kerana ketiadaan atau kekurangan tangkapan boleh dilihat sebagai tidak melakukan kerja, dan jika mereka dilihat seperti tiada kerja, mereka boleh dibuang kerja. Bagaimana mereka ini boleh adil 100% tanpa syak?

Dan adakah mereka ini benar-benar tidak fasiq? Adakah mereka tidak mengekalkan dosa kecil? Siapa saja yang tidak mengekalkan dosa kecil? Kebanyakan mereka hisap rokok, itu sudah cukup sebagai mengekalkan dosa kecil (rokok adalah haram mengikut fatwa) dan ini secara langsung mengkategorikan mereka sebagai fasiq, Dan kalau 100 rotan ini ialah hukuman hudud, mengapa mereka mahu berbohong mengatakan usul ini bukan hudud? Kalau mereka boleh berbohong sebegini rupa, mengapa kita mahu terima pembohong sebagai pemimpin kita?

Mereka mungkin berpendapat ini hukuman tazir. Tetapi, Hukuman tazir tidak boleh sama berat dengan hudud dan mesti lebih ringan. Ini dipersetujui oleh As Shafie, Al Hanbali dan Hanafi. Hanya Maliki yang berpendapat tazir boleh seberat budi bicara hakim tetapi tidak keterlaluan. Sekiranya kita mahu mengikut Maliki, kita juga perlu menerima anjing sebagai bukan najis. Hah, tak nak pula kan?

Seterusnya, hukuman 30 tahun penjara tiada dalam Al-Quran. Hukuman ini terlalu keterlaluan untuk enakmen jenayah syariah sedia ada. Maka ia melanggar pendapat imam besar termasuklah Imam Malik yang mesra anjing itu.

Keempat, hukuman syariah akan mengganggu kehidupan orang bukan Islam. Serbuan tangkap basah khalwat, sekiranya pasangan perempuan atau lelaki itu bukan Islam, serbuan ini akan memberi impak kepadanya.

Keperluan saksi syahadah yang beragama Islam dalam enakmen syariah boleh memberi impak kepada orang bukan Islam kerana mereka tidak layak menjadi saksi.

Sekiranya mereka tidak layak menjadi saksi, bagaimana mereka mahu mendapatkan keadilan daripada hukum hakam.

Contohnya jika isteri atau suami mereka berzina dengan seorang umat Islam, mereka tidak boleh menuduh Muslim zani atau zaniyah itu. Nasib baik mereka tidak boleh diqazafkan dalam enakmen syariah kita, kalau tidak habis mereka kena rotan 80 kali.

Dan sekali lagi, yang penting, kalau hukuman ini tiada dalam Al-Quran dan hadis, mengapakah ia dipanggil hukum Allah?

Astargfirullahalazim… janganlah kita memandai-mandai mencipta hukuman duniawi dan dalam masa yang sama melabelkannya sebagai hukuman Allah. Jangan bohong dan yang paling penting, jangan fitnah Allah.

Firman Allah: “Alfitnatu asyadu minal qatl”, fitnah itu lebih dahsyat daripada membunuh.

Dan yang paling penting, Allah perintah kepada Muhammad: “Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran yang menyatakan segala kebenaran (untuk menjadi panduan hidup) kepada umat manusia seluruhnya.

“Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beramal menurutnya), maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (tidak berpandu kepadanya), maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri; dan engkau (wahai Muhammad hanyalah penyampai) bukanlah menjadi wakil yang menguasai (keadaan dan bawaan) mereka.”

Kalau Nabi Muhammad pun dipesan jangan kuasai perbuatan orang lain, siapa Hadi?


Friday, February 17, 2017

Satu Lagi Kes Bangang Melibatkan JAWI

Madu tualang power! Click here


Kata kunci kes ini ialah 'budget hotel.'

Hotel murah. Hotel yg cuma menawarkan katil, tilam & bantal untuk berbaring. Sesetengah hotel bajet ini, bilik air pun berkongsi.

Tidak ada servis fancy-fancy macam Astro ka, sarapan pagi percuma ka, suratkhabar free ka. Tarak.

Bayar duit, masuk bilik. Kemudian boleh tidur. Kalau nak berenjut pun silakan.

Kalau pasangan ini berenjut di Hilton atau Shangri La, masalah ini tidak akan timbul.


Puak-puak penguatkuasa JAWI yg stok bangang-bangang ini, tengok logo Hilton pun dah boleh terkencing dalam seluar.

Darah gemuruh. Kahkahkahkah!!!

Ada yg menggigil-gigil menahan pancut bila ditanya receptionist yg lawa-lawa, "How can I help you sir?"

Punya la bahalul, sebab dia ingat receptionist tu tanya ,"Encik, bila kita nak main 2 round?"

KAAHKAHKAHKAH!! KAHKAHKAH!!!



Thursday, February 16, 2017

Lebai Yayasan Anak Yatim Lebih Cepat Dari Lebai PAS

Madu tualang power! Click here



Tak payah nak tunggu 4 saksi. Tak payah nak tunggu 4 saksi itu betul-betul menengok Kamil Khir menyeluk tabung.

Terus saman. Belakang, balai cerita, kemudian mahkamah cerita.

Kahkahkahkah!!!

Ini baru betul nak saman. Baru betul nampak kerandutnya.


Bukannya belit sana sini, sembang lebat sana sini. Kedai kopi boleh la.

Kahkahkahkah!!!

Macam mana nak menyaman? Alamat Husam pun tak tahu. Kahkahkah!!!

Nak cari Husam senang je. Pergi kedai nasik berlauk pagi Kak Ani di Koto Baghu.

Tiap-tiap pagi Husam ada kat situ pekena rokok daun.

Kahkahkahkah!!!

Mari Bekerja Di Kilang Geely

Madu tualang power! Click here


Mula-mula kita tunda-tunda result SPM.

Kemudian kita tak payah buat langsunglah peperiksaan SPM. Lagi senang. Kahkahkah!!

Kalau peperiksaan SPM pun dah tak ada, baik tak payah pergi sekolah.

Kahkahkah!!

Tenat. Tenat dah kita. Habis budjet pendidikan kena kerat. Nak belikan mesin semak kertas jawapan pun tak boleh. 

Tak apa, tak ada sijil pun boleh hidup. Orang asli tak sekolah pun boleh hidup. Kan? Kah kah kah!!!

Budak2 perempuan kita nanti boleh standby duduk di dapur.

Budak2 jantan boleh kerja operator pengeluaran kilang kereta Geely.

Kahkahkah!!! Tak payah sijil SPM pun boleh memohon. Nanti gomen adjustkan la.

Kahkahkah!!


Wednesday, February 15, 2017

Kalau Tuan-tuan Haji Bersungguh, Hantarlah Wakil

Madu tualang power! Click here


Husam itu orangnya telah berkeluarga.

Anak2nya pun dah besar-besar. Ada dah habis sekolah. Ada yg dah berkerja/mencari kerja.

Dialah antara jantan Melayu terakhir dan terori terasli bersama-sama Rani Kulop.

Kahkahkahkahkah!!!!


Kalau tuan-tuan haji diatas telah sepakat mengatakan Husam pondan, tuan-tuan haji hantarlah wakil.

Kahkahkahkah!!!

Yg dah berbini, hantar bini sebagai wakil.
Yg anak-anak dara dah besar, lagi dialu-alukan.

Kah kah kah!!!

Yg belum kahwin, boleh wakilkan kakak atau adik perempuan.

Kemudian kita tunggu membilang hari.

Kahkahkahkah!!!
Kahkahkahkah!!

Mana Mungkin Tuan Aji Buat Silap

Madu tualang power! Click here

Patut la Hanipa ni pendek umur dalam PAS. Kahkahkah!!!
Kaki melawan macam Husam juga.

Sepatutnya Hanipa berterus-teranglah. Bagi tau khalayak hukum-hakam bertanding p/raya.
Kahkahkah!!!

Sebab tuan aji telah menguntfusekan khalayak bila dia kata "mung kene  samang, mung tok leh bertanding"
Kahkahkah!!

Kalau samang trafik berbelas-belas ribu, tok leh jugok ke?

Guane gamok Ding?
Kahkahkah!!!

HUSAM BETUL, PRESIDEN PAS SILAP
OLEH :MOHAMED HANIPA MAIDIN

Saya membaca laporan Malaysiakini berhubung polemik antara Yb Husam Musa, Adun Salor dan Presiden Pas, yang juga Ahli Parlimen Marang berhubung isu dana 90 juta.

Bagaimanapun, sebelum saya komen lanjut, saya ingin nyatakan komen yang saya buat adalah berasaskan andaian berita yang saya baca di Malaysiakini itu benar kandungannya.

Malaysiakini melaporkan yang Presiden Pas dikatakan menyatakan bahawa Husam sengaja membawa isu dana 90 juta supaya beliau tidak boleh bertanding pilihan raya umum akan datang jika kalah dalam saman ( yang mungkin.akan difailkan ke atas Husam oleh Pas ).

Malaysiakini juga melaporkan sebagai reaksi balas terhadap kenyataan Presiden Pas itu, Husam dilaporkan berkata kenyataan Presiden Pas itu melucukan kerana , menurut Husam, beliau tidak pernah lagi dengar seseorang itu tidak boleh bertanding pilihan raya kerana kalah saman .

Dari perspektif undang -undang, bagi saya, cateris paribus ( andaian apa yang diberitakan oleh malaysiakini adalah benar ), bagi saya, Husam betul dan Presiden Pas, dengan hormat, silap.

Pertamanya, apa yang jelas sehingga artikel ini ditulis,Pas masih belum saman Husam. Maka, agak pramatang untuk kata Husam akan kalah dalam saman itu. Mungkin elok juga jika ada peguam Pas yang sepatutnya nasihat Presiden Pas dalam soal ini.

Keduanya,jika sekalipun Pas akan saman Husam dalam isu dana 90 juta ini, tidak tentu lagi Pas mesti menang saman itu. Pas dan Presidennya tidak wajar membuat spekulasi bila Pas saman Husam, maka Husam tidak akan buat apa apa dan duduk diam sahaja. Oleh itu Pas akan menang kes itu dengan mudah.

Saya tidak fikir Husam akan biarkan Pas menyamannya tanpa beliau melawan. Sudah tentu, bagi mempertahankan tuduhannya ,Husam akan lawan dan menggunakan khidmat peguam.

Ketiganya, katakan Pas betul betul saman Husam, apa jaminan yang kes saman itu akan pasti didengar atau dibicarakan sebelum pilihanraya umum. Saya tidak rasa mana-mana peguam sekalipun boleh berfikir begitu, apatah lagi Presiden Pas.

Keempat, andaikata Pas saman Husam dan menang, macam mana Pas atau Presidennya boleh dengan yakin Pas akan dapat gantirugi yang amat tinggi sehinggakan Husam mungkin tidak mampu membayar gantirugi tersebut.

Dalam kes saman fitnah ada dua isu yang perlu difahami, isu lialibiliti dan isu kuantum gantirugi. Katakan mahkamah putuskan kata kata Husam adalah fitnah, tidak tentu lagi secara automatik Pas pasti akan dapat gantirugi yang tinggi.

Kelima, katakan Pas menang saman dan Husam diperintahkan untuk membayar gantirugi kepada Pas, macam mana Presiden boleh jadi Tok Nujum meramal Husam tidak akan mampu bayar gantirugi tersebut?

Yang akhirnya, betul ke Pas berani nak saman Husam isu dana 90 juta ni. Walaupun, seawal bulan Ogos tahun lepas , Presiden Pas kata nak saman Sarawak Report di London tentang isu dana 90 juta, tapi yang kita tahu sampai kini masih belum saman.

Tuesday, February 14, 2017

Aji, Bayar Samang Trafik Dulu

Madu tualang power! Click here


Buatlah tauladan yg baik sikit utk budak-budak.

Sedarlah sikit, badan dah tua semua mata menengok.

Sebelum ke atas ke bawah nak menyaman orang, bayarlah saman trafik dulu.

Kah kah kah akh!!!

Hapa? Ingat sarban 5kilo berat boleh buat alasan termemecut la? 

Kahkahkahkah!!!

Bayarlah dulu. Jgn biar bertangguh-tangguh, bertapuk-tapuk. Nanti berungkit-ungkit dikemudian hari. Bertuntut-tuntut nanti susah.

Kahkahkah!!!

Tak kan nak korek tabung tin Milo buat bayar saman.

Kahkahkahkah!!!